Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 


sam_hofgins  
molotov Kam se hrabe Bittner, to se nedá srovnat  1/6 part of the land
Prošel jsem si za komanče TOMem a po revoluci chvilku Skautem. No ono se to vlastně jenom přejmenovalo. Myslím že v tom turisťáku to bylo ideálně skloubený a bylo tam od všeho tady zmíněnýho trochu. Jezdilo se na "výpravy" ale v podstatě by nás nikdo nerozpoznal od trampů. Při zvláštních příležitostech se nosil kroj - vlastně skautská uniforma, jenom bez šátku. Na táborech se dodržovaly woodcraft rituály, například zapalování ohně. Asi bych volil jiná slova než "polovojenská organizace" ale v zásadě o cepování šlo. Ale bylo to jenom k dobru. Pokud vedoucí nechtěli v oddíle úplnou anarchii tak to muselo mít nějakou tu štábní kulturu. Po tom co se oddíl dostal pod Skautskou organizaci se toho moc nezměnilo, snad jenom bylo trochu víc cítit tlak na křesťanský hodnoty a víru vůbec.
JeromeHeretic ETERNIT - nehorlava azbestova trsatka  pro hrace bluegrassu!
Strucne receno je woodcraft skauting inklinujici k samanismu. (A teda rekl bych, ze woodcraft je celkove takovej volnejsi oproti radikalnim skautum, skautici jsou vlastne takova polovojenska organizace cepujici v lese chlapecky, aby v dospelosti hezky stali v haptaku a poslouchali honoraci a jine sefy. To je tim, jak tam maj ty svy ruzny frcky a tak. Woodcraft je vic o tom "hlavne bejt v tom lese a umet tam v pohode prezivat", IMHO lidi, co delaji woodcraft na nejake skautske uniformicky a kloboucky a satecky uplne serou a jdou do lesa budto v maskacich, aby nebyli videt, nebo v cerveny kostkovany flanelce, aby je nezastrelil nejakej blbej myslivec.. to je otazka pristupu, nekteri jen chteji umet v lese vegetit, jini se to snazi dotahnout az do toho, ze je ani v lese neni videt a nejde je vystopovat i kdyby se nekdo snazil. A rekl bych, ze u nas to bude oproti takovejm tem militantnim skautikum asi hodne okrajova zalezitost a bude asi dost promichana s ruznyma prepperama a jinejma postapakama. Ti rozhodne v uniformach masirovat nebudou a na salutovani nejaky posahany vlajce se muzou vykaslat.
JeromeHeretic ETERNIT - nehorlava azbestova trsatka  pro hrace bluegrassu!
No.. tak to prr.... na tramping mozna ten London, ale woodcraft, to jsou u nas ti skautici a to je spis ten Seton.
sam_hofgins  
Dík za odborný Přebralův výklad a omlouvám se za svůj původní výpad. Z mého pohledu je to u nás, pokud jde o woodcraft, nepřehledně pomíchané. Vím, že existují nějaké ortodoxnější skupiny, které se k Setonovu odkazu formálně hlásí více a též existují trampské indiánské kempy, jako je např. Carcaio na Brdech.

Osobně rozlišuji na vnějškový woodcraft (=> styl indiáni) a "praktický". Čti: některá orlí pera je zatraceně těžké získat.
 
Svitek březový kůry sem nečet, ale čet sem kdysi Knihu lesní moudrosti, která je biblí woodcraftu. Nevím, jak to přímo Seton zamýšlel, každopádně se tento pán pro woodcraft stal něčím jako Ježíš pro křesťanství. Jeho svaté obrázky visí v každé jejich klubovně a úřadovně. Papírově je to tedy něco jako sekta. Reálně dává woodcraft lidem přesně tolik, kolik si z něj chtějí vzít. Jsou mezi nima řekl bych sektáři, a na druhou stranu jsou tam takový, kteří prostě jezdí tábořit na "ligový" akce a jinak si žijou svůj život.

Každopádně je w. zaměřenej především na děti, proto ty svitky, orlí péra, činy atd. Že to berou mnohdy vážně i dospělí, to je jejich problém. W. je z definice hodně inspirovanej indiánama a je tam i pár lidí provozujících indiány víceméně na úrovni "living history". Ale oficiálně nejde jen o hraní na indiány, jsou tam i všelijaký trapeři, pralidi, jánošíci apod., zkrátka etnická všehochuť, kvalitou krojů povětšinou na úrovni masopustového veselí. A tak je to zamýšleno.

Hlubší duchovní rozměr? Ano, někteří ho tam nějak nacházejí. A v tom je podle mě spíš problém, protože to dává woodcraftu právě tu jemnou pachuť new-age sekty. Jenže to vlastně vůbec není new age, to by ještě bylo v pohodě :) Woodcrafterská duchovnost vychází z hlubšího vztahu k přírodě, jenže jak se to nezaměřuje na žádný konkrétní náboženství a na žádný konkrétní etnikum, tak tam vzniká jakýsi bizarní vnitřní náboženství nenáboženství, snažící se spojit nespojitené, kde jediná všeobecně uznávaná/tolerovaná svatost je právě ten Seton.

Jinak si myslím, že je to pohodový hnutí, a pokud ho člověk nebere příliš vážně, může z něj jen těžit. Je to především dobrá alternativa pro dospěláky, kteří chtějí svoje děti vést ještě trochu víc "v přírodním duchu" než třeba skauti. Navíc, skauti nejsou pro rodiny, woodcraft ano. A čím se w. výrazně odlišuje od sekty, je, že vlastně nikomu nic nevnucuje.
Lodovico Mas syndrom stoleti? Je mi to jedno! 
Nojo. To byla leta. Jeste mam nejaky kroniky.
Jebarokunde  
Přidám osobní zkušenosti,
Jako dítě pro mně a spoustu dalších pořádal woodcraftové tábory prastrýc (Hudžin) bylo to v údolí Vodslivského potoka u Samechova, v rohu tábořiště pak byl velký kamen s už nečitelnou kovovou destičkou která měla údajně upomínat na první skautská tábor který se na tom místě měl stát. Hned vedke měl pak chatu jeden z prvních českých woodcrafterů Atahualpa který jinak žil ve švýcarsku.

Všechno na táboře mělo svoje ritualí, ráno se zpívalo slunci, před jídlem byla vždycky píseň k hodům, odpolení klid vyplňovalo powe wow kde se probírala lesní moudrost skládajcí se ze 4 světel a každé světlo má tři paprsky (https://www.woodcraft.cz/index.php?right=filozofie_4zakon&lan=cs). Spalo se samozřejmě v tee-pee na vlastnoručně vyrobených proutkových postelích (je to velice pohodlné spaní), plnili jsme zkoušky na orlí pera, vyráběli luky, jinak to byl docela běžný tábor. Když to porovnám s TOMem kde jsme aktivní a Skautam se kterými se výdám, tak těmi rituali a obřadností je to hodně podobné skautu, TOM to má nesrovnatelně volnější a zaměřené víc na zábavu než na výchovu.
ocs sine ira et studio  OCSite
(Dík! Měl jsem něco rozepsaného, bylo to daleko hůř zformulované a faktů tam byla tak stěží půlka, tak jsem moc rád, že to nemusím odesílat :))
Přebral Nechceš, aby mě to  zajímalo.
Pár historických poznámek k tomu, v současné situaci woodcraftu se tolik neorientuju a asi sem i chodí někdo, kdo to zná líp.

Ta "dětinskost" Svitku březové kůry je víceméně záměrná, protože woodcraft vznikal původně primárně jako inovativní výchovná metoda, souběžně a za silného vzájemného ovlivňování se se skautingem anglického střihu. Rané dějiny woodcraftu a skautingu od sebe prakticky nejde oddělit, i když měl každý jiného zakladatele. Čili to bylo primárně mířené na kluky mezi cca 10-15 lety (a souběžně jako inspirace i na jejich vedoucí) a číst to jako dospělý je podobné, jako když si někdo v dospělosti poprvé přečte foglarovky a nechápe, co na tom ostatní mohli vidět, protože prostě už není cílová skupina.

Co se kulturní apropriace týče, to je dnešní pohled daný spíš posunem měřítek, být dnešním indiánem, taky by mě štvalo, že zatímco moje děti hnijou v rezervaci, nějaký bílý pablb si hraje na mého pradědečka, ale na druhou stranu bych se v téhle oblasti rád vyhnul extrémům - nějaké ovlivňování kultur navzájem považuju za přínosné a nesouhlasím třeba s tvrzeními, že jenom černoch může psát o černoších atd. Když Seton woodcraft zakládal, čerpal jak ze své zálesácké zkušenosti, tak i z indiánské tematiky, hodně ovlivněné konceptem ušlechtilého divocha, který je dneska považován za příliš černobílý, ale který byl ve své době možná zkresleným, ale zase i pozitivním a respektujícím obrazem indiána, když jinak nebylo moc jinde kde brát. V Evropě to, myslím, moc řešit netřeba, mám dojem, že občas někdo říkal, že mladší generace současných indiánů je v tomhle někdy radikálnější a neviděj "hraní na indiány" moc rádi, ale hlavní téma jsou pro ně, myslím, spíš záležitosti v Americe. Jak se mají současné woodcrafterské organizace v USA nevím, zrovna nedávno se u nás v muzeu stavovala Julie Seton, ale řeč na to moc nepřišla a odkaz svého předka každopádně udržuje i veřejně. Možná někdo upřesní.

Woodcraft byl vždycky trochu "mystičtější" než mainstreamový skauting, což je dáno i tou indiánskou obřadností a trochu větší mírou přírodního duchovna, kterou má v základech. Bylo to trochu podobné i u nás a českých zakladatelů těchto hnutí (obvykle učitelů) - zatímco třeba Svojsík byl takový praktičtější, Miloš Seifert víc filosofoval, zajímal se o různé duchovní směry, byl pacifista a vegetarián atd. Za první republiky taky byly významnější woodcrafterské organizace spíš víc doleva, zatímco skauting byl víc rovnoměrně rozprostřen. Obecně se ale skauting, woodcraft i tramping dost prolínaly, některé malé woodcrafterské organizace se třeba postupně rozpustily v trampingu, existovaly (i později ve 2. polovině 20. století) skautské oddíly s velkou mírou woodcrafterských idejí atd. Minimálně pro část účastníků to ten duchovní rozměr mělo a dodneška má, jen se samozřejmě dál staví a rozšiřuje to, co bylo v základech, včetně té indiánské inspirace. (V Británii mimochodem nékteré woodcrafterské spolky skonćily až u wiccy). Ale jedná se o duchovní rozměr v rámci aktivit, které mají těch rozměrů víc - woodcrafter může být samozřejmě zároveň třeba i křesťan a chápat ty indiány inspirované rituály jako projevy života společenství, kterého se účastní a které odkazují na vyšší, obecně platné ideje.

Jak se to má v jiných zemích moc nevím, ale ČR je jistě jednou z výraznějších zemí. Obecně bych čekal v Evropě prolínání s euroindiánstvím, které je věc spíš až poválečná a v něčem bližší living history. Něco je minimálně v Polsku, čekal bych něco v Německu, aktivní současní woodcrafteři budou asi vědět líp a přesněji, než kdybych tu teď tlumočil wiki.
sam_hofgins  
OK. Na český tramping měl největší vliv (podle mne) pan Seton a pan London. Přeber si to.
Saggy I am the beast I  worship
Ja nemluvim o skautech a trampech, jen o Woodcraftu.
sam_hofgins  
A víš o tom vůbec něco? Např. skauti a trampové proti sobě teoreticky stojí v nesmiřitelném postoji. IMHO.
Saggy I am the beast I  worship
A uchytilo se to vubec nekde jinde nez v USA a Cesku?
Saggy I am the beast I  worship
Nevim kam s tim, asi sem?

Setkal jste se nekdo osobne s praktikanty Woodcraftu? Co to je za lidi? Dostal jsem se ted k Svitku brezove kury od Setona a pusobi to na me dojmem strasne detinskosti ve smyslu "hrani si na indiany", doplnene o velkou davku kulturni apropriace. Jak se na Woodcraft tvari puvodni obyvatelstvo v Americe? Ma Woodcraft pro jeho praktikanty i nejaky hlubsi duchovni rozmer, nebo se jedna jen o sbirani bodu v podobe orlich per?
 
multak12345  
+1
keosan Auditor a optimalizator reality. 
To zacnete s KPZ - 730g a koncite s EDC batohom na chrbat 7kg + automobilovy EDC bagl 10-15kg a ked ide do tuheho este pohotovostny kufrik 15kg pre krajne nudze. Az potom nastupuje "dielnicka" :-) A nakoniec clovek rozlisuje, ze su situacie, kedy si tu "vystroj" radsej nebrat a zobrat len malu 10L light kapsicku.
Wroclav: Opožděně ještě k té KPZ (dočítám to tu po čtvrt roce): Smysl kápézetky se medle neprojevuje tolik v divočině, kde máš s sebou potřebné vybavení podle očekávaných výzev, ale právě ve všedních situacích: ve škole mi při hodině ulítne knoflík, o přestávce si ho s pomocí kápezétky přišiju (nebo z kápézetky vytáhnu sichrhajcku a knoflík jí provizorně nahradím), na grilovačce u kamaráda se zjistí, že nikdo nemá zapalovač, a než hostitel najde doma zapalovač nebo sirky, tak už vytáhnu svoje z kápézetky, apod. A k tomuto všednímu životu patří i drobné vandry, kam si člověk nebere cílené složité vybavení.
sam_hofgins  
keosan Auditor a optimalizator reality. 
jj, Spartana nosim v KPZ uz par rokov. Volakedy som mal stareho Mikovacka este po dedovi, ale bola to uz dost cierna uhlikovka a niekde som ho stratil. Ale ten maly nozik sa vedel vzdy dobre vyuzit na jemne prace a clovek tam mohol mat v zalohe vzdy jednu cepel ostru.