Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Společnost

Spravují:

japok,
tapeworm



Reklama



Monarchisti, libertariáni a marxisti svůj klub už mají, je čas pro nás, sluníčkově multikulti politickokorektně pseudohumanistické.
Název možná je trochu zavádějící, ale zvyknete si.
Multikulti pseudohumanista vylézá ze své nory
nějaké výpisky
PŘÍSPĚVKY NEJDE MAZAT. DEAL WITH IT. tigrverze

Tander Lee Freedom of expression is the freedom   to offend
(Ď. Lepší než ta Wiki.)
Tander Lee Freedom of expression is the freedom   to offend
To máš ale z jiného zdroje než z tohohle odkazu na Wiki, ne? Tam píšou akorát, že byl "very religious", hmmm, to se píše o kdekom a zejména politici v religiózních společnostech budou těžko "very blasphemous" (dělat jim tam třeba ministra, tak budu taky nosit plnovous, číst Korán a pravidelně chodit do mešity). Pokud jde o studium Koránu - ono je tak nějak podstatou svatých knih, že v nich najdeš cokoli. Ostatně, nejen ve svatých knihách, ono se dá i z pár příspěvků na okouna vyvodit ledacos, jak je patrné.
Možná je to spíš do klubu Islám, ale když už se debata rozjela tady http://www.bu.edu/aias/nawid_article.pdf
Ti modernizátoři, třeba Mahmúd Tarzí, byli upřímně věřící muslimové, dokonce by se dalo říci první islamisté. Věřili, že skutečné čtení Koránu, ne jenom jeho memorizování, je pro obrodu muslimského světa stejně důležité, jako přebírání poznatků ze Západu. Budeš se muset smířit s tím, že Korán znamená pro spoustu lidí spoustu věcí a udělat rovnítko Korán = zaostalost a tradicionalismus není žádný umění, ale obyčejná arogance.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom   to offend
No narodil se "v muslimské rodině, muslimským rodičům" - ale mám dojem, že ho k muslimské víře začali přivádět až později, jestli vůbec.
Jan.S.Harold Если книг читать не будешь  скоро грамоту забудешь
Já teď nedávno někde četl (kauzu nesleduju), že Rushdie nikdy muslim nebyl ani formálně...
Tander Lee  
On muslim je i Salman Rushdie (i když to už je spíš odpadlík) a já jsem křesťan.
Ale oni už muslimové jsou, nemusí se k ničemu uchylovat. Dokonce i ti modernizátoři byli muslimové a malování obřích Koránů by jim patrně vůbec nevadilo.
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
V matematickém smyslu je tam obsažen plně. Výrok vyřčený s obecným kvantifikátorem platí stejně úplně pro každý jednotlivý prvek.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
To opravdu jen v matematickém smyslu - autor koránu je tam obsažen jen 1/29miliontinou.
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
TL: O autorovi jsi psal v tom svém "oni".
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Jo, jen si všimni, že jsem nikde nenapsal nic (doufám) negativního o autorovi. Dokonce i ten Korán je skutečně pěkný - vytržená stránka by se mi líbila do knihovny jako kobereček.
Kristian Celestial Emporium of   Benevolent Knowledge
To teda nevypadá. Ti (myslím) stejně jako malíři ikon a mniši přepisující bibli absolutně neřeší problém interpretace. Kontxt a sdělní je jasné a dané, jen je třeba ho naplnit co nejlépe v rámci umělcových možností.
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
TL: Také je možné chápat to i jako uměleckou performanci - mnozí lidé nechápou moderní obraz "Modrá na modré" nebo plastiku "Slisované auto", tak tohle je totéž. Hra se slovy, která možná vyprovokuje někoho k zamyšlení, k utřídění názorů atd... Jsem prostě umělec :) a jako takový jsem pro vysvětlení svého díla udělal až dost. Kdo si z toho odnese, že jsem kokot, prostě jen nepochopil sdělení, ke své vlastní škodě.

Tohle vypadá jako nějaká proklamace toho umělce, co namaloval ten obří Korán.

Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Tak jistě, má to dvě roviny - jedna je ta "kolektivní vina". Stejně jako jsme "my" mohli za komunistický převrat a různé další ne moc skvělé okamžiky našich dějin (třeba odsun Němců), tak i Afghánci mají svůj díl viny na tom, jak to u nich vypadá.

V druhé rovině, stejně jako u nás, tak i tam, žijí lidé, kteří by chtěli, a měli mít, lepší život.

A jak jsem psal před chvílí - obrácení se k tradicionalismu jim nepomůže.

A jinak již na začátku, u svého kontroverzního výroku, jsem jasně uvedl, že to je to jen takový iracionální podprahový pocit. To, že někteří nejsou schopni to pochopit jinak než doslovně, je prostě vlastností psaného slova. Také je možné chápat to i jako uměleckou performanci - mnozí lidé nechápou moderní obraz "Modrá na modré" nebo plastiku "Slisované auto", tak tohle je totéž. Hra se slovy, která možná vyprovokuje někoho k zamyšlení, k utřídění názorů atd... Jsem prostě umělec :) a jako takový jsem pro vysvětlení svého díla udělal až dost. Kdo si z toho odnese, že jsem kokot, prostě jen nepochopil sdělení, ke své vlastní škodě.

popcorp Zfetovaný židovský  negr
tak.
Když já mám furt takový nepříjemný pocit z toho tvého nevyslovovaného kolektivního "oni" v tom stěžování si na to jak tam mají čas na to dělat takové hovadiny jako je největší Korán na světě, místo toho aby tam "oni" budovali pokrok.

Měl jsem za to, že pro moderátory spřáteleného klubu libertarián pokrok je nesen aktivitou a prací jednotlivce a kolektivní budování pokroku je nepřípustný kolektivismus. Překvapuje mě to u tebe mnohem víc, protože si pamatuju jak jsi na Okounu bránil Egypťany před Eudoxem jako lidi co tvrdě pracujou a otáčej se, jen aby si zajistili lepší budoucnost a kapitalismus jim tam šlape líp než tady nám v ČR (vlná parafráze). Tak proč tohle nejseš schopnej vidět i u Afgánců? Proč je považuješ za hordu blbejch ručníkářů co se chtěj akorát mydlit? Nespravila by to dovolená v Kábulu?

Jako, Afgáistán je ve slušný prdeli, wtz, ale to se zemím který jsou už víc jak 30 let v permanentní občanský válce stává. Islám s tím má málo společnýho, spíš za to může velmocenský hrátky v týhle oblasti a ta nešťastná skutečnost že Saudi mají moře ropy kterou si od nich kupujeme. Fungující stát a klid pro práci se bohužel nedá zajistit když máš spoustu warlordů co mají z konfliktů profit na jedné straně, etnicky naprosto roztříštěnou společnost na straně druhé a do toho Taliban placený ze zahraničí.

Tohle mi přijde jako dost nešťastný rozmazávání hoven zaviněný jedním pitomým výrokem na začátku a faktem že ty i Japok máte dneska krámy.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Takhle přímo bych to neřekl - Afghánistán. je v prdeli a rozhodně jim nepomůže, když se v reakci na to uchýlí k islámu.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Ty jsi začal útočit na moje přesvědčení, Ty máš jasný názor na moji osobu na základě pár příspěvků, které nezapadají do tvého myšlenkového rámce nebo je nejsi schopen pochopit, takže proč bych vůči tobě nemohl občas použít nějakou ironii. To, že máš s chápáním ironie problémy a s chápáním psaného textu taky, za to nemohu. Zkrátka, trochu se uvolni a začni brát svět s nadhledem, pomůže ti to.

Pokud jde o lidská práva, nevím, co si dovoluješ bránit mi brát si do huby chartu lidských práv, když třeba s článkem 19 máš zjevné problémy, což ostatně dokazuješ neustále i v úplně normální diskuzi.

Kristian Celestial Emporium of   Benevolent Knowledge
Ok, takže to teda není národností, nýbrž tím, jak jsou jednotlivé soupeřící národy vyspělé? Proč se tady dá žít a v Afghánistánu jen velmi obtížně? Samé otázky... Realtita je příliš komplexní na to, abyste z pár faktů tvořili nějaké logické systémy.
Kristian Celestial Emporium of   Benevolent Knowledge
Ok, opravuji svoje tvrzení. Pročetl jsem vše, co tvrdíte a vychází mi zo toho, že zatímco Tander si myslí, že Afghánistán je v prdeli a asi za o může islám, ty si myslíš, že Tander je kokot.
popcorp Zfetovaný židovský  negr
V Afg. je to příliš polarizované, navíc funguje kastovní společnost. Nahoře máš Tádžiky, kteří jsou společensky úplně jinde, neš Paštuni na jihu. A spousta těch etnik se mezi sebou z různých důvodů nesnáší a chtěli by samostatnost.
Kristian Celestial Emporium of   Benevolent Knowledge
No tak ono u nás taky žilo celkem dost etnik. A jsme taky země uměle vytvořená. Takže co?
Tvoje pocity si je možný celkem snadno prověřit pomocí funkce "vyhledat" :)
popcorp Zfetovaný židovský  negr
Afghánistán je země, která je uměle vytvořená. Žije tam mnoho etnik, které mají své představy o životě a způsobu vlády.
Občanská válka, která vznikla po odchodu SA, trvala v podstatě až do 9.9. 2001...
Kristian Celestial Emporium of   Benevolent Knowledge
Ok, nevěděl jsem (ty Arabáši byli (očividně ne pochopitelně, i když mně to tak přišlo) ironie). Ale pořád teda nechápu proč jsou teď tak totálně v prdeli. Zatím mi to vychází tak, že Rusové tam vtrhli, začali se chovat jako čuráci (což je jejich zvykem), takže donutili i běžné muslimy (které vnímám na úrovni vlažných katolíků, samozřejmě s rezervou) volit nějakou drsnější verzi (trochu víc hardcore letniční hnutí). To z politických důvodů přiživili Američani (což se pak obrátilo proti nim), takže teď už to jede v začarovaném kruhu. V tom už je tolik faktorů, že mi přijde, že to je buď otázka náhod, nebo nějakého božského záměru. V obou případech mi lidské názory připadají povrchní a směšné.

Nesledoval jsem to přesně, nicméně mám pocit, že Tander použil slovo "nevím" častěji než Japok. Takže u mě vítězí Tander (zatím).
(btw, já už prostě od určitý hranice vulgární nadávky, kdykoli mi zrovna Tander Lee začne předhazovat, že smpkp mají problém s lidskýma právama, za bezdůvodný nepovažuju. A nehodlám rozplétat nějaký jeho ironie, řekl jsem mu to do vzkazníku dost jasně)
I po něm. Wiki zmiňuje třeba Rúmího, ostatní jména mi nic moc neříkají
Kristian Celestial Emporium of   Benevolent Knowledge
Aha. O Peršanech samozřejmě vím, jen ty Afghánci mě trochu zaskočili. Ona tam byla celá řada zajímavých civilizací, že? Ale ještě před příchodem islámu.
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
Kristian: Doporučuji dostudovat. Zejména trochu diferencovat pojem "Arabáši" by to chtělo.

Afghánistán byl jedním z důležitých center jednak ve "zlatém věku" (do pádu Kalifátu), pak opět za Timurovců, a pak přinejmenším nadregionálně v době velké Afghánské říše v 18. a 19. století.

No velká část těch "arabášů" byli vlastně Peršani a lidi ze středoasijských republik (třeba al-Chwárizmí). Přímo z Afghanistánu nevím.
Kristian Celestial Emporium of   Benevolent Knowledge
Byl někdy Afghánistán centrem světovéhokulturního vývoje? Arabáši byli, ale tady nevím, nějak se mi to nezdá. Historik npkc?
Afgánci byli muslimové a psali korány, když byla tahle oblast centrem světového kulturního vývoje, když si vybojovali nezávislost, když se jim nasrali postupně všechny blízký i vzdálený národy, co o to území z nějakýho důvodu stáli, když se snažili zemi modernizovat (protože to pochopitelně dělali věřící muslimové), když bojovali proti Sovětům, zatímco my seděli na prdeli, když bojovali proti Talibanu, al-Káidě a podobným zplozencům studený války, ale to je všechno úplně jedno, protože Tander Lee se rozhodl, že Korán je symbolem kmenového života a všechno afgánský špatný, i kdyby se to mělo poměřovat s bolševikama.

To mi přijde primitivní.

Rozebírat to nechci, myslím, že to patří spíš do klubu Islám, navíc mám dojem, že nikdo ze zainteresovaných svůj pohled měnit nehodlá.
Co tě vede k přesvědčení, že tvoje chování, myšlení atd. má s tou deklarací společného něco víc než naše? Vulgární nadávky pomineme, co jsem napsal v 19:05:48 je imho celkem přesnej popis toho, proč je celá tahle debata k ničemu.

A nejhorší je, že to nebude mít vůbec žádnej vývoj, když spolu přestanem teď komunikovat, nebo se dokonce na něčem dohodnem, přijedeš za pár dní znovu jako rytíř v zářivé zbroji na bílém koni, abys hájil svobodu a základní lidská práva před pomatenýma smpkp.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
... pokud diskutovat slušně nedokážeš ... (je lepší formulace).
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Co tě vede k přesvědčení, že je moje chování, myšlení atd. v rozporu s principy, které jsou tam popsané? A zkus diskutovat bez nadávek a urážek... nebo mi dej ten ban, protože diskutovat slušně zjevně nedokážeš (zcela zbytečně osobní jsi začal být v 19:05:48, teď už mi dokonce zcela bezdůvodně vulgárně nadáváš - což ti píšu jen pro informaci, ne že bych si z toho něco dělal - je to tvoje vizitka).
Cichlasoma  
(Kdekoli, mně je to jedno, když o tom budu vědět.)
bigvilik Part-Time   Guru
Ano, ale jde o jeho míru. Asi byla malá, když tak rychle muselo přijít internacionální pomožení. Já fakt nechci dělat znalce tamních poměrů... Ale tohle je doložená věc.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Ne. Možná někdy jindy a někde jinde.
Nejspíš, jenže ten komunistický převrat byl místní....tak jako u nás
doprdele že jsem nedal na vlastní radu
Facepalm...

Ano, je to dobrý text a žádný demagogický sráč si ho nemá brát do huby, aby dokázal, co jsme my za lidský zrůdy. Už tomu rozumíš?
Cichlasoma  
"Bohužel od 80. let, kdy náš svět začal upadat do ideové stagnace"

Jen na okraj, můžeš tu "ideovou stagnaci" vysvětlit?
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
"Zhruba", ale vzhledem ke kompromisnosti dokumentu, je to dobrý text. Je to jeden z nejlepších dokumentů, co OSN za svou historii vyplodilo. Opravdu by mě zajímalo, co se ti na tom nezdá, či co ti připadá demagogické. Netolerantní a agresivní jsem, si myslím, v zásadě a převážně jen k jevům, které jsou v rozporu s jednotlivými články, které kdyby byly implementovány do právních systémů po celém světě (což by u členů OSN mělo být vyžadováno), byl by svět výrazně lepší místo k životu.

Jako nečekal bych, že smpkpéčka jsou na tom tak špatně, že mají problém i s Chartou lidských práv.

bigvilik Part-Time   Guru
Oni volali asi tak jako 99 Pragováků v 1968.
Takže to je Tvoje schéma? Tander Lee, tohle už je dost za rámec povoleného patosu dokonce i v sluníčkovém klubu (a navíc teda i demagogie) já mám dojem, že si dám malou moderátorskou přestávku.
Šneku, možná si to pamatuji špatně, ale v Afganistánu měli panovníka, kterého sesadili v rámci vnitrorodinného puče, potom nastoupili komunisti, kteří to nezvládali a volali směrem k SSSR SOS.Takže v prvopočátku to byla ryze Afgánská záležitost.Tedy podle mého názoru.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Moje schéma je navýsost primitivní. Stačí na něj nějakých maximálně zhruba 30 bodů:

- All human beings are born free and equal in dignity and rights.They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.
- Everyone is entitled to all the rights and freedoms set forth in this Declaration, without distinction of any kind, such as race, colour, sex, language, religion, political or other opinion, national or social origin, property, birth or other status. Furthermore, no distinction shall be made on the basis of the political, jurisdictional or international status of the country or territory to which a person belongs, whether it be independent, trust, non-self-governing or under any other limitation of sovereignty.

... atd.

ono je obecně daleko jednodušší udělat si obrázek o významu obřího Koránu v nějaký prdeli, než folklórního spolku tamhle za humny
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Neznám Tatrku, neznám horňácký soubor... takže se musíš zamýšlet sám.
takže když se nad tím zamyslím, třeba ta Tatarka, co zpívá v horňáckém souboru, tak oslavuje Protektorát Čechy a Morava.
tvoje názory ti nikdo nezakazuje, i když za sebe můžu říct, že pro mě se z nich stala nepřehledná dojmologie, která se všechno snaží napasovat na svý místo v nějakým dost primitivním schématu.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Jo, určitě se dají najít omluvy pro kdeco, a ano s Protektorátem Čechy a Morava jsme toho moc dělat nemohli - tedy, náš lid měl samozřejmě již dříve možnost bojovat "do posledního muže" a dokud by tu nezbyl na kameni kámen. A taky by se dala připomenout tragicky neschopná meziválečná politika Československa, či ještě dřívější způsob rozbití R-U atd... Takže, ano, český lid měl lví podíl na tom, že tu Protektorát vznikl, a existuje mnoho scénářů (ne nutné lepších), jak se tomu dalo předejít či zabránit.
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
TL: Jenže jak vznikla ta náboženská občanská válka, he? Nebo jsi doopravdy toho názoru, že "roku 1938 si český lid vytvořil Protektorát Čechy a Morava"?
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Měli tam brutální dobyvatelskou válku, náboženskou občanskou válku, teď tam mají další, pro změnu, intervenční válku. A? "Oni" samozřejmě vyjadřuje "je, lid Afghánistánu".

Právě, že tuším, co se tam dělo a děje (sleduji to nad rámec běžného zpravodajství, byť nikoli jako specialista a odborník na tamní oblast), tak si mohu dovolit mít názory, které mám.

Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
TL: Co znamená "se obracejí sami"? Co znamená "mohou navazovat"? Ty fakt opravdu netušíš nic o tom, co se tam dělo?
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
K tradici(onalismu) se obracejí sami. Možná je to útočiště před tím zlým vnějším světem (tedy nositelem modernismu), to je sice fakt, ale i tak je to krok špatným směrem. Mohou přece navazovat třeba na období mezi lety 1933 až 1978... Jinak tedy zdatně pracovali na budování trosek i během těch 11 let mezi odchodem Rusů a příchodem Američanů.
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
TL: to, že jsou takové podmínky podloženy nějakou tisíciletou tradicí

To soudíš podle čeho?

Když si několik velmocí udělá z nějaké země na pár desítek let prostor k vyřizování vzájemných vztahů a následně ji zanechá v troskách, tak vidíš důvod těch trosek v tisícileté tradici?

Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
(To vyloučení podrobného srovnání se netýkalo SSSR vs. Afghánistán, ale SSSR vs. ostatní svět o 50 až 100 let dříve. Je vidět, že ani pečlivě formulovaný disclaimer nezabrání dezinterpretaci.) V zásadě pro mě ani není podstatné, jaké příčiny a okolnosti současný svět Afghánistánu doprovází, zajímá mě jen ten aktuální stav a výhled do budoucna, který je negativní (alespoň jsem ještě na žádnou pozitivní prognózu nenarazil a rád se s ní seznámím).

Obecně to vidím tak, že do nějakých 60. až 70. let byla celosvětově v módě "modernizace" a vzory "naší" západní kultury (a hlavně vědy a techniky) byly přejímány a adaptovány po celém světě. Díky tomu, se mnohé země dostaly na výrazně vyšší úroveň (materiální i společenskou). Bohužel od 80. let, kdy náš svět začal upadat do ideové stagnace, nastoupily některé části světa výrazně degresivní vývoj. Války, které to doprovázelo, nejsou samostatnou příčinou, spíš bych je viděl jako souběžný jev. Kromě toho jsou i oblasti, kterým se vlna modernizace vyhnula z různých příčin úplně (například ropné státy Blízkého východu).

Podle mého přesvědčení (až přímo víry, sic!) je naprosto nepřípustné, aby lidé v mnohých oblastech světa žili v nelidských podmínkách, a to, že jsou takové podmínky podloženy nějakou tisíciletou tradicí, a že se tam občas objeví i nějaké umělecké dílo vycházející právě (jen a pouze) z těchto tradic, není svou podstatou nic pozitivního, a k těm tradicím obdiv nebo úctu mít nezačnu.

Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
TL: Sovětský svaz v 50. letech byl oproti současnému Afganistanu rájem svobody a ekonomického blahobytu...

Je to blbost a sám to víš, když k tomu hned dodáváš, že nehodláš provádět podrobná srovnání. Současný Afghánistán je pořád ve válce, v tom je hlavní rozdíl. V SSSR v 50. letech až na drobnosti nebyla válka. Se svobodou i s ekonomickým blahobytem to pravděpodobně bylo v různých oblastech SSSR hodně odlišné, ale celkově tedy opravdu žádná sláva ani s jedním, ani s druhým.

Pokud "ráj", tak možná ve smyslu onoho profláklého "ráje kuřat" pro "kuřata".

to je tak nějak hlavní příznak úspěšného protektorátu
Divný na tom je že u nás byla svoboda, blahobyt a všechno, a udělali jsme houby, abychom si to uchránili. Afghánci žili v primitivní kmenové společnosti a nakonec udělali víc nejenom pro obhájení vlastní samostatnosti, ale možná dokonce i té naší.

Já nechci srovnávat život v Sovětském svazu a život v kmenové společnosti, protože ani o jednom nic nevím. Hesla typu "všechny kultury jsou stejně hodnotné" mi nic neříkají. Je pravda, že při vymezování toho, o čem je vlastně multikulturalismus, někteří jeho zastánci tvrdí, že je minimálně na místě očekávat, že kulturní způsoby života, které dávaly lidem smysl mnoho generací za sebou, v sobě asi mají něco, co si zaslouží trochu respektu (vedle celé řady jevů, které si ho nezaslouží). V Aghanistánu je navíc otázka, co všechno je skutečně důsledkem jejich "zaostalosti" a co docela divokých dějin v posledním století.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
No, je otázka, do jaké míry si ten protektorát vybudovali oni a do jaké míry jsme si ho organizovali sami.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Co je na tom divného? Rakousko-Uhersko/ČSR byly vyspělé, prakticky demokratické, svobodné, civilizované země, které zajišťovaly svým podaným a občanům v té době nejmodernější komfort. Reálný socialismus/komunismus představoval krok zpět. V Rusku byl komunismus (samozřejmě mluvíme o "komunismu") s carským Ruskem tak fifty-fifty. V Afganistanu je to naprosto bez debat - Sovětský svaz v 50. letech byl oproti současnému Afganistanu rájem svobody a ekonomického blahobytu (minimálně dokázal zajistit všem svým občanům existenční minimum, všeobecné vzdělání atd. alespoň na evropské úrovni druhé poloviny 19. století. /discalimer: nehodlám provádět podrobná ekonomická srovnání, kdy by se ukázalo, že jsem debil a lhář, protože ve skutečnosti to byla první polovina 20. století; podstatou je, že SSSR dokázal zajistit svému lidu lepší úroveň ve všech ohledech, než teokratické kmenové společnosti/).
tigr_papirosowy  
Čau, chceš si popovídat?
kolem.jdouci ⇩⇩!!ALERT!!NEREAGOVAT!!DOZOR BY VÍŤA!!⇩⇩ 
Dík!
u nás jim skvěle fungoval dvacet let
tigr_papirosowy  
V Afghánistánu určitě ne.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Takže se zdá, že zas tak dobří v tom budován protektorátů nebyli.
tigr_papirosowy  
Dnes se snadno zapomíná na to, jaké zlo ta sovětská invaze byla. Milion mrtvých, miliony zraněných a uprchlíků. S něčím takovým by nemohl souhlasit ani ten nejpřátelštěji naladěný Afghánec. Ostatně ta invaze rozflákala i ekonomický systém země. Že jim naopak někde u Kábulu postavili vodní elektrárnu to už nezachrání.
Tak to fakt nevím. Pokud vím, z Afghanistánu si dělali hřiště už za Kiplinga a asi se to Afgháncům moc nelíbilo, když tam nakonec získalo takový vliv pár magorů z Pákistánu a Saudský Arábie. Každopádně je docela paradoxní, že podle tebe u nás neměl komunismus co dělat, ale bohužel jsme proti tomu nic neudělali. Afghánci udělali, ale zase by pro ně byl komunismus pokrok :)
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Jo, v případě Afghánců by byl pokrokem i komunismus.
No, Američanům se tradicionalistická, teokratická, kmenově uspořádaná a především beznadějně zaostalá společnost docela hodila, dokud je jí snažili zlikvidovat humánně i nehumánně Sověti.
Kteří soudě podle informací z naší pokročilejší části světa v organizování protektorátů zas tak špatný nejsou.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Hm, zkusím to ještě jednou... (ať je co dezinterpretovat, zkreslovat a významově posunovat).

Zpráva o nádherném uměleckém Koránu je na první pohled pochopitelně pozitivní. V druhé rovině však představuje symbol (umění je přece reflexí společnosti), který je veskrze negativní (tím nemyslím ten Korán, jako takový, ani osobu umělce). Symbolizuje, pro mě, řekněme, "tradicionalistikou, teokratickou, kmenově uspořádanou" a především beznadějně zaostalou společnost. Proti té je i zaměřena moje pocitová agresivita - zoufalství a beznaděj jsou výsledkem toho, že nevidím moc teoretickou možnost, jak tuhle jejich společnost zlikvidovat (tj. modernizovat) schůdným (tj. humánním) způsobem (viz Трудно быть богом); američani bohužel neumějí organizovat protektoráty.

(Teď vidím, že tam probíhají masové protesty, protože nějaký vypatlanecamerický voják na americké základně v Afghánistánu spálil Korán, no comment).

Za pozitivní zprávu z výše naznačených důvodů tedy rozhodně považuji spíše třeba zprávu o afghánském ženském fotbalovém mužstvu. Na té jsou jediné negativní aspekty to, že musejí žít za zdí a pod policejní ochranou - proč vlastně může někdo chtít zabíjet ženské fotbalistky?