Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Společnost

Spravují:

japok,
tapeworm



Reklama



Monarchisti, libertariáni a marxisti svůj klub už mají, je čas pro nás, sluníčkově multikulti politickokorektně pseudohumanistické.
Název možná je trochu zavádějící, ale zvyknete si.
Multikulti pseudohumanista vylézá ze své nory
nějaké výpisky
PŘÍSPĚVKY NEJDE MAZAT. DEAL WITH IT.

tigr_papirosowy  
V Afghánistánu určitě ne.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Takže se zdá, že zas tak dobří v tom budován protektorátů nebyli.
tigr_papirosowy  
Dnes se snadno zapomíná na to, jaké zlo ta sovětská invaze byla. Milion mrtvých, miliony zraněných a uprchlíků. S něčím takovým by nemohl souhlasit ani ten nejpřátelštěji naladěný Afghánec. Ostatně ta invaze rozflákala i ekonomický systém země. Že jim naopak někde u Kábulu postavili vodní elektrárnu to už nezachrání.
Tak to fakt nevím. Pokud vím, z Afghanistánu si dělali hřiště už za Kiplinga a asi se to Afgháncům moc nelíbilo, když tam nakonec získalo takový vliv pár magorů z Pákistánu a Saudský Arábie. Každopádně je docela paradoxní, že podle tebe u nás neměl komunismus co dělat, ale bohužel jsme proti tomu nic neudělali. Afghánci udělali, ale zase by pro ně byl komunismus pokrok :)
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Jo, v případě Afghánců by byl pokrokem i komunismus.
No, Američanům se tradicionalistická, teokratická, kmenově uspořádaná a především beznadějně zaostalá společnost docela hodila, dokud je jí snažili zlikvidovat humánně i nehumánně Sověti.
Kteří soudě podle informací z naší pokročilejší části světa v organizování protektorátů zas tak špatný nejsou.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Hm, zkusím to ještě jednou... (ať je co dezinterpretovat, zkreslovat a významově posunovat).

Zpráva o nádherném uměleckém Koránu je na první pohled pochopitelně pozitivní. V druhé rovině však představuje symbol (umění je přece reflexí společnosti), který je veskrze negativní (tím nemyslím ten Korán, jako takový, ani osobu umělce). Symbolizuje, pro mě, řekněme, "tradicionalistikou, teokratickou, kmenově uspořádanou" a především beznadějně zaostalou společnost. Proti té je i zaměřena moje pocitová agresivita - zoufalství a beznaděj jsou výsledkem toho, že nevidím moc teoretickou možnost, jak tuhle jejich společnost zlikvidovat (tj. modernizovat) schůdným (tj. humánním) způsobem (viz Трудно быть богом); američani bohužel neumějí organizovat protektoráty.

(Teď vidím, že tam probíhají masové protesty, protože nějaký vypatlanecamerický voják na americké základně v Afghánistánu spálil Korán, no comment).

Za pozitivní zprávu z výše naznačených důvodů tedy rozhodně považuji spíše třeba zprávu o afghánském ženském fotbalovém mužstvu. Na té jsou jediné negativní aspekty to, že musejí žít za zdí a pod policejní ochranou - proč vlastně může někdo chtít zabíjet ženské fotbalistky?

 
tigr_papirosowy  
Hmm zkusím tedy ještě Korán trochu nastudovat, ale díky za debatu. Je tu spousta dobrých postřehů a kontext této konkrétní súry neznám.
 
Cichlasoma  
"Musím přiznat, když už jsme mluvili o agresivitě, že takovéhle vyjádření vzbuzuje agresivitu ve mně."

+1
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
TP: Nejde o tu jedinost, ale o to, že Korán není přímo právo, nýbrž že je nutno ho v právo teprve zpracovat. Například se vždycky musí položit otázka, zda je nějaký výrok míněn jako obecné pravidlo, nebo pro určitý kontext, a v obou případech je potřeba vyjasnit tu obecnost, resp. kontextovost. V tomhle pomáhají další zdroje práva, třeba Sunna, qijás (analogie), idžmá (shoda učenců) a podle právní školy též řada dalších hledisek včetně ra'je, tedy vlastního rozumem podloženého názoru. Zkrátka není to (až na pár extrémních mašíblů) nikdy tak, že by se muslim podíval do Koránu a věděl jednoznačně, co má správně dělat. A navíc ten výsledný názor zdaleka není jednotný.

Nicméně hádat se zrovna o cizoložnících mi připadá takové polovičaté, to je jak ty diskuse o usekávání rukou zlodějům. Konec konců jsou to pořád cizoložníci, zloději a pod., u nichž nejsou mravní pozice vůči trestům rozhodně tak jednoznačné. Spíš by bylo zajímavé, kdybys vytáhl něco, co je podle Tebe jednoznačně proti lidskosti.

tigr_papirosowy  
Šnek: Korán nemusí být jediným zdrojem práva, ale logicky bych očekával že bude stát nejvýše, protože kromě něj už existují pouze hadísy, sunna (tedy skutky pouhých lidí, byť mimořádně informovaných), a analýzy juristů (kteří jsou opět lidmi, tedy níže než bůh, a mohou tedy pouze upřesňovat jeho vůli). Co tedy s tím, pokud bůh doslovně říká že je cizoložníky třeba veřejně bičovat bez jakéhokoliv slitování?
Máš pravdu že jej lze vnímat jako historickou a kulturní památku, ale pro mnoho lidí jí není.
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
TL: To "jsou možnosti žít jako v jednadvacátém století docela omezené" je přesně to, co mě naplňuje tím pocitem zoufalství a beznaděje.

Ale když se nějaký Afghánec pokusí najít možnost další (ten rekordní Korán), tak Tě to naplní agresivitou? Nějak nevím, zda víš, co vlastně chceš.

Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
TL: Takže u téhle zprávy mě prostě jen napadlo "hlavně, že máte největší Korán na světě, co takhle ještě začít žít jako v 21. století".

Možná ten člověk, který místo pěstování opia či kmenového válčení raději maluje kaligrafický Korán pro Guinessovu knihu rekordů, žije ve 21. století víc než celá spousta Čechů. Podle čeho soudíš, že nežije? Koho všechno oslovuješ tím "máte"? A kde je tam ten důvod k agresivitě, kterou Tvá filipika proti lstivým Afgháncům začala?

Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
TP: Pokud to dobře chápu pak je starý zákon pro křesťany spíše doplňkové čtení, nicméně uznávám že se v náboženské problematice křesťanství příliš neorientuji, takže počítám že Šnek mě opraví.

Opravím Tě rád: Nechápeš to dobře.

Jistě někde vyštracháš nějakého křesťana, pro které bude to či ono doplňkové čtení, ale právě tak bez problémů vyštracháš muslima, pro kterého bude to či ono (z Koránu, Sunny nebo odkudkoli) doplňkové čtení.

Každopádně podstatou argumentu je taková, že ten krásně ilustrovaný korán předává Afgháncům ohledně bičování nevěrnic zcela jasnou instrukci...

Nedává, protože Korán není fiqh (právo), nýbrž jeden z usúl al-fiqh (kořenů práva). Ale i kdyby dával, kaligrafie i Korán patří k tamní kultuře stejně, jako třeba figurální plastika a Bible k naší. Považuješ ze stejného důvodu sochy biblických postav za "nehezké". Nebo co teprve sochy antických bohů a hrdinů se všemi k nimi se vížícími mravními lahůdkami?

Shake krmte troly! 
agresivita je zlo
tapeworm má nejsladší  dick
agresivity, chtěl si říct.
Tander Lee Freedom of expression is the freedom to  
Bingo. To "jsou možnosti žít jako v jednadvacátém století docela omezené" je přesně to, co mě naplňuje tím pocitem zoufalství a beznaděje.
Tander Lee, tipuju že v afghánských podmínkách jsou možnosti žít jako v jednadvacátém století docela omezené, pokud vím, kromě psaní největších Koránů na světě to kompenzují třeba prostřednictvím nějakých sportovců a přijde mi to vlastně na podobné urovni.
No, nechtějí a já doufám, že Afghánci se na tyhle instrukce časem taky vykašlou. Ale i jako sluníčkoví muslimové si budou vážit Koránu, stejně jako si křesťani váží Bible.
Tander Lee What is freedom of expression? Without t 
(OK, jsem bezpáteřní a bezcharakterní ubožák.)

Korán může být klidně pěkná knížka, ale bylo by hezké, kdyby zůstala na polici krásné literatury ze středověku. Pokud se z ní dělá návod a středobod současného života, nelíbí se mi to. (Stejně tak by se mi nelíbilo dogmatické lpění na Bibli, naštěstí naše společnost už tohle stádium, jestli vůbec kdy bylo, překonala). Takže u téhle zprávy mě prostě jen napadlo "hlavně, že máte největší Korán na světě, co takhle ještě začít žít jako v 21. století". Srovnání s modýlkem německé tankové armády bylo nepatřičné, to je fakt, ale nebylo o moc víc mimo, než to tvoje.