Pravdou je, že jsem se s ozačením otce matkou ještě nesetkal, ale občas na to doplnění otce poté, co se narodilo moc brzo. Záleželo asi a tom, kdo byl zrovna farář a co na to říkla vrchnost a lidé ve farnosti.
Toto tvrzení bych rozporoval (sporem) - viz např:
https://ebadatelna.soapraha.cz/d/13760/180kde je několik otců nemanželských dětí, jak je označily rodičky - Pater Dicit.
Na druhou stranu jsem viděl řadu příkladů, kdy bylo dítě SEZDANÉHO páru označeno zapisujícím jako nemanželské, protože se narodilo "pár" měsíců po svatbě, pár = méně než sedm.
ono to bude asi dost různé, podle situace jednoho či obou rodičů toho dítěte, zejména v nerovném sociálním postavení - např. že by nějaká služka udala jako otce dítěte šťastně ženatého pana továrníka, no to by pro ni asi nedopadlo úplně nejlíp.
V církevních matrikách se to zapisovalo podle církevních pravidel, tudíž dítě svobodné matky otce nemělo když nebyl žádný manžel a otec se mohl zapsat pouze po svatbě a přihlášení se k otcovství. Vzhledem k tomu, že většina obyvatel až do vzniku ČSR byla v ŘK případně u evangelíků, tak se to tak uvádělo.
Přátelé, proč vlastně ty svobodné matky, rodící např. u Apolináře v Praze, nenahlašovaly otce dítěte? Že si to nepřál? Nebo jak to fungovalo? Asi kdyby byl v kolonce jako otec, tak by po něm pak mohla něco nárokovat? Nebo úřady. Sňatek je druhá věc, řekl bych, že docela nesouvisející. Vždyť se občas lidi vzali až kolik let po sňatku a otec to své dítě dodatečně legitimoval (no, někdy to evidentně nebyl otec a děcko se stále jmenovalo po matce). Prostě mě jen tak zajímalo jestli to byly spíš morální či mravnostní důvody nebo spíš z hlediska práv atd. Ono jde občas i zjistit, kdo ten porod rodičce zaplatil, ale to asi nemá moc vypovídající hodnotu, mohl to být zaměstnavatel, kamarád, příbuzný...nebo i otec dítěte.
Mám takovou matku, která porodila a odložila tři děti. Ta se s tím tedy nemazala.