Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Koníčky a zálibyNové

Spravují:

Misa,
Claricia



Reklama



Fórum o Actapublica - tam směřujte příspěvky o této aplikaci, dotazy na funkčnost apod.
Fórum o eBadatelna (SOA Praha) - připomínky k této aplikaci směřujte tam
Fórum o archivním katalogu AHMP - diskuse o (ne)fungování badatelského systému AHMP, zpřístupňovaných datech, apod.
Fórum o genetické genealogii - o testech DNA a všem souvisejícím

Rody "stěhovavých" povolání - společný projekt pro mapování mlynářů, kovářů, pivovarníků, ovčáků a dalších povolání, která se za svou prací stěhovala z místa na místo.
Rozcestník genealogických odkazů
Genebáze

Žádosti o čtení záznamů patří spíše na http://genealogie.taby.cz - tady většinou mnoho pochopení nenajdou.

monoptalmos Praha, Vysočina 
Petronila - děkuji za pomoc, ale patrně se jedná o město, Vrchlabí (v indexu N je spousta Ullrichů, jen najít toho správného. Vycházím z nejstarší zmínky o předcích z tohoto města - https://opu.peklo.biz/p/21/05/12/1620804646.JPG - a to bude asi jediné vodítko do minulosti. Uvidím co ukáže čes, pár odkazů na matriky N a O z Vrchlabí se zde (Okoun) nalézají, ale rodiče u Tekly Ulrichové neodpovídají těm ze zde uvedeného mat. zápisu. martin
No ?? pochodujete již docela dlouho - o Zámrsku jste zde psal již před 10 lety :-)
Šenkýř není příjmení, ale povolání.
Viz Sagitarius - svatba: index 177-29-84 odkazuje na zápis 177-19-176.
IMHO index s narozením nevěsty 177-28-53,
konec vysílání.
SAGITARIUS petaklic mi roztočil textik 
Míněn je zřejmě snímek 353 z matriční knihy Vrchlabí sig. 177-00007.
monoptalmos Praha, Vysočina 
abulin - děkuji, ale moc to ještě neovládám a za pochodu se i učím, nerozumím tomu 177-28-154 a 177-7-353, co to znamená? Indexi prohlížím, ale Václava U. co má ženu roz. Šankýřovou a mají dceru Teklu jsem zatim nenašel a ani jejich svatbu. martin.
Já to radši nechci vědět, je mi z toho zle. Před mnoha lety jsem si psal na toto téma s nějakou archivářkou, která spravovala ten fond zemské porodnice a nalezince u Apolináře a dost sem se pídil po osudech dvou dětí. Na druhou stranu vím z vyprávění babičky, že její babička byla sice nalezenec (resp. odložila ji matka u Apolináře), ale ujala se jí rodina z Tábora a tam žila až do svatby, takže ta snad po rodinách necestovala. Ovšem ta rodina, co se jí ujala, si takto brala děti častěji, asi na to už tehdy byl nějaký příspěvek od státu. Mimochodem nemohu dohledat osud té matky. Přitom znám jméno i rok narození: Anna Eliášová (*1859 Přepeře). V pražských přihláškách není, v domovské obci už nerodila, ani se nevdala, úmrtí ani možný sňatek v Praze nemohu dohledat, je to jehla v kupce sena.
„A ještě ty rakouské zákony byly takové, že je po několika letech přemístili občas pak zase do jiné rodiny.“

A jak to fungovalo? Můj předek strávil cca osm let u jedné rodiny, pak třikrát každý rok u jiné, poté tři roky u nějaké vdovy a po dosažení „normálního věku“ mu byl ustanoven poručník.
Jsem poněkud zmaten :-) tou komplikovaností.
Každá N-matrika obsahuje "desítky" nemanželských dětí, takže hypotézu, že by nastávající svobodné matky chodily z Krkonoš (a ty chudé doslova pěšky) rodit do Prahy, bych zamítl. Ostatně pochybuji, že by v Krkonoších o Apolináři věděli. Podle mne se tam dostávali "protekční" rodičky, resp. rodičky s movitými otci, a dětem bylo zároveň zajištěno opatrovnictví - což bylo i v dokumentu o předcích Karla Šípa.

Na snímku z roku 1856 se jasně píše, že Jan byl synem Tekly, dcery Václava tkalce z VRCHLABÍ, tak bych nehledal na Vysočině.
Pane Vlčku, farnost Vrchlabí je dobře indexována, tak přece NENÍ problém si v indexu odkaz na narození Tekly najít - 177-28-154 a podle odkazu se dostat na konkrétní záznam -177-7-353. Pro nalezení narození Jana bych stáhl odpovídající soubory farnosti pro období 1800-1815 a celé je prošel ... a u nemanželského syna bych na indexy nespoléhal.
Apolinář v Praze? Tam se rodilo již mnohem dříve. Mého pradědu tam matka odložila v roce 1871. Občas tam strávily pár dní jako kojné, aby zaplatily porod a šly si po svém. Je to smutné, jedna taková žena tam za sebou porodila a odložila tři děti, které pak šly pěstounům. A ještě ty rakouské zákony byly takové, že je po několika letech přemístili občas pak zase do jiné rodiny. Chudák děti. Trochu těm svobodným matkám zazlívám (těm, co si dítě nechaly), že se alespoň na smrtelné posteli nesvěřily dětem, kdo byl jejich otec.
Moje zkušenost je, že ne všechny svobodné matky chodily rodit daleko. Většinou odrodily tam, kde byly ve službě, případně doma, či u příbuzných ve stejné vsi. Tunochody patřily pod panství Ledeč. Hledala jsem, zda se třeba nějaké lokalitě v okolí neříkalo Vrchlabí. Narazila jsem na nějaké reference geodézie Ledeč, která dělala digitální mapu okresu Havlíčkův Brod včetně lokality Vrchlabí. Ovšem víc jsem o této lokalitě nezjistila. Tak třeba to ví ta geodézie. http://www.geodezieledec.cz/cs/reference/
V Ledči se od roku 1797 zjevuje mydlář a měšťan Václav Ulrich s manželkou Viktorií roz. Růtovou, či Ruthovou. Manželka pocházela z Pelhřimova, kde je i záznam sňatku roku 1796. https://digi.ceskearchivy.cz/6314/226
Mezi narozenými dětmi jsem Teklu nenašla. Ale mohla by věkově odpovídat jedné z dcer tohoto Václava. Pokud tedy nezemřely, na to jsem se nedívala. Světice Tekla má svátek někdy v září, tuším. Tak bych to tipovala na možné narození. Takže bych postahovala matriky nejen Číhošti, ale i Ledče a ostatních okolních farností a zaměřila bych se na tohohle Václava Ulricha. A nespoléhejte pouze na index, mohou být děravé. Někdy jsou matričné knihy řazeny podle obcí, prostě to chce projít celé. A většinou něco chytrého vypadne, nebo vodítko.
monoptalmos Praha, Vysočina 
SAGITARIUS děkuji, matriku Z OL si dohledám, nyní sem tak často nechodím, ale pochybuji že Tekla rodila v porodnici, podle svatby (oo 1833) Jana mu bylo 20 let, martin
monoptalmos Praha, Vysočina 
tady je jeho svatba -
Potvrzuji. Můj nejstarší předek v přímé mužské linii se narodil u Apolináře v roce 1858 a Národní archiv mi vypracoval rešerši z fondu „Zemská porodnice a nalezinec Praha“, tedy z knih ošetřovanek (nacionále matky, data a časy porodu) a z tzv. základní knize nalezince (soupis pěstounů).

„Samozřejmě“ opět: Víc pramenů – víc nejistoty. Data z matričního záznamu o narození mého prapradědečka a ze zmíněné knihy ošetřovanek obsahují jiné jméno otce rodičky. Nevím, jestli je to administrativní chyba, nebo pravděpodobná a již zmíněná „tendence si vymýšlet“…
Z fondu porodnice.
SAGITARIUS petaklic mi roztočil textik 
Odpovím si sám, není to tam. Zemřel 30.6.1888 v Ovesné Lhotě 2, uvedený věk 81 let, příslušný do Tunochod. Bohužel nic víc.
SAGITARIUS petaklic mi roztočil textik 
Co úmrtí Jana? V této době už v některých uvědomělejších matrikách doplňují místo narození...
SAGITARIUS petaklic mi roztočil textik 
A z čeho ty rešerše tedy dělají?
Dají se pak nechat udělat rešerše a tam už zajímavé informace být můžou.
SAGITARIUS petaklic mi roztočil textik 
Škoda že nejsou v Zámrsku soupisy, v těch novějších už bývalo místo narození většinou správně.
SAGITARIUS petaklic mi roztočil textik 
Ok, to jsem přehlédl. On se tam stejně člověk moc nedoví. :-(
No nevím od kdy Apolinář fungoval, můj nemanželský předek se tam narodil v roce 1833. Podle https://www.apolinar.cz/home/historie-budovy/

Předchůdkyní dnešní porodnice, dříve Zemské, byla od roku 1789 veřejná porodnice. Ta se nacházela také v Apolinářské ulici, v barokní budově bývalého kanovnického domu při chrámu sv. Apolináře. Byla určena pro anonymní porody a byl při ní nalezinec. Rodily zde osamělé a chudé ženy, které mohly v budově své dítě odložit.
monoptalmos Praha, Vysočina 
SAGITARIUS díky a to bych byl rád. Potomků Jana Ulricha bylo 6, a u dvou je zmíněno to Vrchlabí, jeho svatbu mám, ale tam je jen drobná zmínka a jeho matce (Tekla). Další generace je opět Jan (9 potomků), ale tam se již děd z Vrchlabí nezmiňuje. Nevím kde se nemanželský syn Tekly Ullrichové narodil, jestli ještě ve Vrchlabí nebo jinde v Čechách. Zatim jsem prohledal celou farnost Čihošť a nic, několik indexů * a oo Vrchlabí a taky zatim nic. martin
MenthaPiperita
A jo, sakra, moc brzo, moje chyba. Tak třeba Vlašský špitál, když bude opravdu zle, odtamtud mám mnoho nalezenců a nemanželských dětí.
SAGITARIUS petaklic mi roztočil textik 
S těmi nemanželskými je opravdu dost potíž. Na Apolináře zapomeň. (otevřen 1875), na Vídeň bych také moc nesázel. Rodičky nemanželských dětí dost často chodily rodit někam kde je nikdo nezná, i kdyby to byla jen sousední farnost. Na věrohodnost uvedených lokací bych také moc nespoléhal, měli tendenci si dost často vymýšlet jak lokaci, tak jména rodičů. U křtů se na to tolik nedbalo. Jak zmiňuje MenthaPiperita, ten záznam sňatku by byl lepší, tam už nějaká komunikace mezi farnostmi probíhala. (posílání křestních listů, ohlášek, a pod) Tam už by se dalo možná najít více. Pak samozřejmě posbírat křty všech jejich dětí, jestli časem nepřibyla nějaká relevantní informace. (čím novější, tím víc a přesnější. Za 20 let kdy mohli plodit děti se toho mohlo hodně změnit)
Až budu mít víc času, zkusím se ti na to mrknout.
MenthaPiperita
Máte svatbu těch dvou? Se štěstím by tam mohlo byt napsáno víc o jeho původu, aspoň třeba odkud prišel křestní list. Jako nemanželský se klidně mohl narodit v některé porodnici - pokud byla matka opravdu z Vrchlabí, tak bych začala Apolinářem a potom zkusila Vídeň.
monoptalmos Praha, Vysočina 
monoptalmos Praha, Vysočina 
hledám příbuzné
patrně z Vrchlabí, ale ve vrchlabských matrikách je nemohu najít - https://opu.peklo.biz/p/21/05/12/1620804646.JPG, může někdo pomoci - hledám rodiče Tekly Ullrich? a i narození jí samé. děkuji za případnou radu a pomoc, dost mě na tom záleží martin