Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Koníčky a zálibyNové

Spravují:

Misa,
Claricia



Reklama



Fórum o Actapublica - tam směřujte příspěvky o této aplikaci, dotazy na funkčnost apod.
Fórum o eBadatelna (SOA Praha) - připomínky k této aplikaci směřujte tam
Fórum o archivním katalogu AHMP - diskuse o (ne)fungování badatelského systému AHMP, zpřístupňovaných datech, apod.
Fórum o genetické genealogii - o testech DNA a všem souvisejícím

Rody "stěhovavých" povolání - společný projekt pro mapování mlynářů, kovářů, pivovarníků, ovčáků a dalších povolání, která se za svou prací stěhovala z místa na místo.
Rozcestník genealogických odkazů
Genebáze

Žádosti o čtení záznamů patří spíše na http://genealogie.taby.cz - tady většinou mnoho pochopení nenajdou.

eva48 hronovsko pardubicko 
Pro zájemce o průběh ruské fronty a vojácích, zajatcích a jejich osudech je na google několik zajímavých článků, většinou od různých dobrovolných spolků, které se 1. světovou válkou zabývají. Také se dá využít již jmenovaný Vojenský archiv, je tam jméno, narození, bydliště a datum a místo, kde padl.
 
eva48 hronovsko pardubicko 
Mám k dispozici pár lístků z ruské fronty a pak zajetí mého děda / nar. 1893, zemř. 1931 na následky válečného onemocnění/. Byl zajat někde v Haliči v zimě v r. 1915, pak podle vyprávění babičky jako zajatec pracoval v Rusku u sedláka v mrazech a bez bot / jen onuce a sláma/. V létě r. 1915 v nemocnici v Moskvě ve velmi špatném stavu / asi vás už neuvidím /. Doma mysleli, že je už mrtvý, nechali ho hledat přes Červený kříž, který vedl jakous takous kartotéku vojáků. Po zlepšení zdravotního stavu zajatce rozváželi vlakem po celém Rusku /dědův lístek až ze Samary/, "projel jsem snad už celou Rus". Zajatce umísťovali většinou na těžké práce tam, kde chyběli ruští mužové, kteří byli na frontě. Dědu umístili jako horníka v Donbasu, 1917 psal: robotuju tu už druhý rok a vy nepíšete, asi jste na mě všichni zapomněli / pošta chodila sporadicky, nebo vůbec ne/. Po VŘSR nastal v Rusku všeobecný zmatek, a některým zajatcům se podařilo utéct. Kdo utekl až domů, musel se hlásit, a musel znovu do armády / válka stále trvala/. Kdo odmítl, nebo se schovával, mohl být i zastřelen. Byla to strašná doba, vůbec si nedovedeme představit, co si ti lidé prožili.
 
GeneralHalsey  
No, co vím tak alespoň z Haliče se na dovolenky do Čech jezdilo. Pravda, ten pradědův bratr byl feldwebl, ale doma na dovolence určitě byl.
GeneralHalsey  
Záznam o úmrtí pokud byl v rakouské armádě bude někde ve vojenských matrikách co jsou postupně digitalizovány, ale je potřeba hledat přímo v nich, seznamy jsou nespolehlivé. A v Rusku byli zajatci celkem často na hospodářských pracech, ne v táborech, ale normálně žili někde na statku nebo v jiném podobném podniku a dokonce si i mohli docela slušně vydělat, akorát to byli váleční zajatci. Na část se dokonce po konci války zapomělo a repatricace pak probíhala až nejméně do roku 1922.
spic už jen wtf 
Byl to vojín? Je pravda trochu divné, že by utekl, aby znovu bojoval.
Pokud by to někoho zajímalo, tady je ten lístek. Možná to byla jen nemocnice, ale na konci má "...pro válečné zaj. 4. roty". https://msgenealogie.webnode.cz/_files/200000069-c424cc51e2/SDC15915.JPG Pak ho někde nalezli ubodaného v zákopech...rád bych někde nalezl třeba zmínku o pohřbu, ale asi to je nemožné.
 
Je to zajímavé téma, také mám pocit, že se domů mohli podívat, jelikož mám v rodině fotky z let, kdy byl prastrýc doma, ale zároveň měl být v Haliči. I když je mi to divné, cestovat takovou dálku z východní fronty domů. A ještě záhadnější mi přijde, že mám od tohoto příbuzného lístek, který poslal na jaře 1916 z nemocnice pro válečné zajatce v Narvě (u Finska, dnešní Estonsko) a za pár měsíců padl v zákopech u Nižnij Novgorodu. Nejen, že to je 1250 km daleko, ale jak mohl zajatec opět bojovat? V legiích nebyl.
Jiffy Moravia 
Ano, na dovolené se samozřejmě jezdilo. Ale lepší než přemítat nad dovolenkami je udělat si autozomální test DNA a porovnat svůj výsledek s někým z rodiny od onoho dopsaného dědečka. Za nějaké dva krát dva tisíce bude mít kamarád jasno hned.
Já též nejsem znalcem, ale mám povědomí že ano, na dovolené se jezdilo. Také mohl být doma ze zdravotních důvodů. I když byla "válka", tak se nebojovalo 365 dnů v roce. Neprobíhaly-li zrovna bojové operace, a to po většinu času neprobíhaly, panoval "běžný" vojenský režim.
SANOV Střední Čechy 
Prosím o váš názor. Pro kamaráda dělám rodokmen předků. Jeho maminka se narodila 16.1. 1918, kdy její otec byl ve válce v Bosně, do války narukoval v r. 1915. Je možné, že měl 9 měsíců před jejím narození ( duben 1917 ) urláb či opušťák. Kamarád má pochybnosti, že obyčejní vojáci dostávali dovolenku z bojové fronty. Má pochybnosti, že jeho dědeček není tudíž biologickým otcem jeho maminky. V matričním zápise narození je psáno : "Josef N. za otce tohoto dítě se svolením jeho matky se přihlásil a v přítomnosti dvou svědků o zapsání žádá." Tento dopsaný zápis v matrice narození maminky je s datem svatby její rodičů - 5.7. 1919. Nejsem znalcem 1. sv. války, je možné, že obyčejní frontoví vojáci, navíc svobodní !, dostávali dovolenku ?
 
Pro Chriss trojčata Poledníkova
 
Vymření rodu "z Wartenberka" se všeobecně datuje rokem 1647.
K tomu "vzdání se šlechtictví"…

Nevím sice nic o této konkrétní rodině, ale na přelomu 19. a 20. století fungovaly - zejm. v Čechách - tzv. renobilitace, kdy skupina "genealogických podnikatelů" kontaktovala lidi (typicky úspěšné novopodnikatele a lokální elity) s příjmeními odpovídajícími ztraceným šlechtickým rodinám. Těm následně dohledávali důkazy o jejich šlechtickém původu, který poté legitimovali, vše za slušné provise.

Nakonec se však ukázalo, že ty důkazy jsou padělky (často šlo o dopsání predikátů v matrikách), vypukl z toho pěkný skandál, a nově nalezení "šlechtici" byli - na rozdíl od současných vysokoškolských titulů - nuceni se tohoto šlechtictví vzdávat, aby nebyli vystaveni hrozbě postihování za vydávání se za šlechtice.
Tipuji, že v případě p. Čeňka mohlo jít o obdobný proces.
to Geza, Spic a Abulin
Díky všem za ochotu pomoci. Nejnadějnější bude asi projít si archiv Místodržitelství. Přeju pohodové dny.
 
Perfektní, díky moc. Email jsem poslal do vzkazníku.
ELIOMYS Jižní Čechy, střední a jižní Morava  Mapa předků
Kontakt mám. Napište mi do vzkazníku mail na Vás a já ho předám dceři Marie Zelenkové.
https://archives.cendari.dariah.eu/index.php/ceske-mistodrzitelstvi-praha
spic už jen wtf 
Nevím, zda ministerské výnosy té doby vycházely tiskem (pravděpodobně nějaký věstník existoval). Tento výnos pravděpodobně umožňoval vzdát se predikátu, v té době zřejmě již jistého ahistorismu, nikoli však titulu. Bylo asi nutno rozhodnutí místodržitelství, proto ten druhý výnos. Místodržitelství takovýchto výnosů vydávalo tisíce ročně a uveřejňovány byly asi jen výjimečně. Snad ale v nějakých spisech existují.
(To, že nejsou přednostně a systematicky digitalizovány různé věstníky státních úřadů nebo úřední listy apod. z různých dob - R-U, doby meziválečné nebo z období lidové demokracie - mne dlouhodobě velmi vadí. Jako druhý /prováděcí/ stupeň zákonodárství jsou pro badatele prakticky nedostupné.)
to ALL:
Nevěděl byste prosím někdo, o jaké výnosy jde? (viz níže)
Nějak mi to nepasuje se zákonem o rušení používání šlechtických titulů (zák. č. 61/1918). Je to o dost dříve. Díky za případnou odpověď.
dle výnosu c.k.místodržitelství v Praze ze dne 20. června 1912, čís.11 798 praes., vzdal se zde jako dítě uvedený Rudolf Čeněk z Wartenberku podle výnosu c.k. ministerstva vnitra ze dne 1. dubna 1908, čís. 438/A užívání šlechtického praedikátu "z Wartenberku"