Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Koníčky a zálibyNové

Spravují:

Misa,
Claricia



Reklama



Fórum o Actapublica - tam směřujte příspěvky o této aplikaci, dotazy na funkčnost apod.
Fórum o eBadatelna (SOA Praha) - připomínky k této aplikaci směřujte tam
Fórum o archivním katalogu AHMP - diskuse o (ne)fungování badatelského systému AHMP, zpřístupňovaných datech, apod.
Fórum o genetické genealogii - o testech DNA a všem souvisejícím

Rody "stěhovavých" povolání - společný projekt pro mapování mlynářů, kovářů, pivovarníků, ovčáků a dalších povolání, která se za svou prací stěhovala z místa na místo.
Rozcestník genealogických odkazů
Genebáze

Žádosti o čtení záznamů patří spíše na http://genealogie.taby.cz - tady většinou mnoho pochopení nenajdou.

IMHO spíš trojka.
Nemohli být siamský?
MenthaPiperita  
Kuriozita
Dítě dvou otců...
Pokržtieno ditie Ondržeg, otecz Jan a Wassek Dr... dwa bratržy owcžacy, matka Dorota.
 
GeneralHalsey  
z jejich úvodní stránky:

▲ Z důvodu technických problémů se nezobrazují skeny ve zdigitalizovaných matrikách. Na odstranění problému se intenzivně pracuje.
Moc se omlouváme za způsobené komplikace.
monoptalmos Praha, Vysočina 
soa litoměřice dotaz
Dobrý den Jdou vám prohlížet matriky? Mě né. Je to chybou PC, připojení, nebo to je mimo provoz. děkuji
 
Děkuju - viz mail.
Trojčata pro Chris
http://digi.archives.cz/da/PaginatorMedia.action?_sourcePage=1EpTBJp1NICZbyioojUu9t1OXGpwzUeCFZF6ivx1szb1fMmb3o9oNV287vHjZ52bHMyX_9te-beEbo_luUTNjTATmno1lVofJCxvZUKnxeg%3D&row=592
 
Tak jsem na mojí žádost obdržel kopii Kmenového listu Františka Blažejovského *1883.
Něco se osvětlilo, něco ne. FB byl skutečně prohlášen za mrtvého KS KH dne 20.10.1924 a den 31.8.1917 stanoven za den, jenž nepřežil (nezvěstný od r. 1915).

Můžu se tedy domnívat, že FB v indexu matriky je tímto FB, protože stejnojmenný FB za mrtva prohlášen nebyl. Stále však netuším, co jsou čísla 6213 a 22, jež se nikde v kmenovém listu nenachází.

Pokud jde o údaje v databázi padlých, tak souhlasí jméno, příjmení, datum narození, místo narození (ovšem pouze prvý řádek), domovem má být Jestřabí Lhota, útvar armády souhlasí, datum úmrtí netuším odkud pochází (v KL je uveden pouze rok, odkdy je nezvěstný); nesouhlasí ovšem ani jedno číslo jednací o prohlášení za mrtvého, resp. tato čísla se nikde v KL nenachází.

Takže stále netuším, jak si mám ty různé zápisy (matrika, databáze) srovnat dohromady.
Díky za ně!
MenthaPiperita  
Trojčata
 
Jezevec1  
Dobrý den,
prosím pěkně, nemohl by mě někdo nasměrovat na pozemkové knihy, kde bych našel zápisy o Šimákově mlýně (na Vrchlici - u Kutné Hory, Bylan, Křesetic) v období cca 1690.
V SOkA Kutná Hora jsem dostal informaci, že patřily k panství Křesetice-Umonín ale v knihách tohoto velkostatku jsem nic nenašel. Nebyly to mlýny šosovní, spadající spíš pod KH? Z matrik KH vím, že tam mlynařil mlynář Kmen řečený Kapr, který mě zajímá.
 
jojo - Blovice = moje chyba.
Rožmberkové vlastnili hrad Vlčtejn - 5 km od Blovic - Vlčtejnské panství za Rožmberků (ve 14. století) obsahovalo 12 obcí - ale Blovice se tam "dostaly" až později za pánů z Roupova.
honyk Východní Čechy 
Žasnu před Vaším rozhledem. V tomhle období mám koukám v historii RK docela mezery. V matrice se doslova píše Rozenberski, což je vlastně i blíže tomu Rosenburgu. Ti páni z Hrošky byli nejspíš nějakou malou odnoží pánů z Rýzmburka na Náchodsku. Na jediné doložené pečeti měli totiž erb střmene. Více třeba zde. Ale tohle už uvádím jen pro zajímavost, tu prvotní myšlenku jsem už opustil.
Kapitan.misa Západní až jihozápadní Čechy 
S Rožmberským v Rychnově máte velmi dobrý poznatek! Odtud zřejmě vítr vane...Jinak aby nedošlo k mýlce, Blovice Rožmberkové nevlastnili. Stejně tak může mít blovický Rožmberský úplně jiný původ. Vím jen jen, že se tam objevují...Upozorňoval jsem jen na to, že pomístní jméno má zcela praktický prozaický důvod.

Jinak co se týče příjmí a "ponížené" šlechty, jsou mi známé spíš jen případy svobodníků na malých svobodství, kde se predikát vytrácí. Tam je navíc šíroký překryv starých vladyků, původních svobodníků, erbovníků a novonobilitovaných rytířů. Ve městech v 16. století jsem se s tím já osobně myslím nesetkal. Dokonce se mi vybavuje případ, kdy se jistý "starý" vladyka ohrazoval proti městské radě, ač "hrubě zchudlý" živořící snad v nájmu, že byl vždy urozeným vladykou oslovován. Ale třeba také měšťan pocházejicí z manského dvoru, který je titulován vladykou i s predikátem, přestože by to však měl být jen domicil. Jiný ale zřejmě "jen svobodný" sedlák, který prodal dvůr a pozemky, které držel v rodě nejspíš po generace a byl pak zván ve městě Zemanem, kde nejde rozlišit, zda-li je to predikát, nebo domicil. A nakonec dva měšťané, narození na přelomu 15. století, kteří snad pocházeli ze svobodných dvorů, těžko říct, zda mohli být považováni i za vladyky, to prameny nedovolí říct, ti ale zase neužívali ani pomístného jména...

Asi si teď nevybavuji, že bych opravdu narazil na skutečný zchudlý vladycký rod, který přestal používat predikát (před Bílou horou).
Ono to mohlo být i jinak
- zatímco Blovice vlastnili jihočeští Rožmberkové - v Rychnově bych vsadil na jinou stopu.

Právě v roce 1623 získal Rychnov (po Bílé Hoře konfiskovaný) Vincenc Muschinger zu Gumpendorf, Freiherr (svobodný pán) auf Rosenburg.
Ten Rosenburg se velmi často v některé české literatuře (i odborné) ztotožňuje z jihočeským Rožmberkem, ale ve skutečnosti leží "trochu níže" ve Waldviertelu, kdo nebyl = vřele doporučuji k návštěvě - je to z Prahy v podstatě jednodenní výlet, necelé tři hodiny cesty:
https://www.rosenburg.at/cs/historie-zamku-rosenburg/
... a kdo má rád květiny, tak 25 km od Rosenbergu jsou parádní zahrady Kittenberger
https://www.kittenberger.at/erlebnisgaerten/ :-)

Přijde mi logické, že si Gumpendorf (česky z Rožmberka) do Rychnova dosadil svoje úřednictvo - a jeden z úředníků se tam oženil - příjmím jako Rožmberský.

Ještě bych trochu zpochybnil spojení vladyckého rodu Hrošků a Hrošky u Rychnova. Hrošku vlastnili páni z nedaleké Skalky - a jeden z nich se jmenoval Jan Hroška ze Skalky, viz Sedláček. Skutečný vladycký rod Hrošků, kteří "drželi" i některé zemské úřady byl na Sedlčansku.
Kapitan.misa Západní až jihozápadní Čechy 
Žádnou senzaci za tím opravdu nehledejte. Rychnov bylo běžné poddanské město. Být to o pár desetiletí dříve, žádné příjmí by nepotřebovali. Takhle nosili jen to, které bylo nejvíc příhodné.
honyk Východní Čechy 
Díky za Blovice. Pokud tam jsou ta příjmení takhle, tak to bude opravdu spíš podle míst. Mě jen překvapilo, že se objevil v Rychnově nad Kněžnou, kde se roku 1623 oženil s dcerou místního měšťana. Tak nějak žiju v domnění, že dřív prostí lidé moc necestovali. A měštan by asi nedal svou dceru ledaskomu. Ten měštan se jmenoval Hrošecký. Hroška je malá vesnice nedaleko a nepřišlo mi pravděpodobné, že by se nějaký prostý občan vyšvihl na měšťana. A tak si říkám, jestli nešlo o potomka tamního zemanského rodu, kteří se psávali z Hrošky, ale v 15. století se z písemných záznamů vytrácí. Ale to už jsou hodně divoké teorie.
Kapitan.misa Západní až jihozápadní Čechy 
Rožmberští jsou od 2. pol. 17. st. poddaní měšťané v Blovicích. A předpokládal bych, že progenitor zkrátka pocházel z bývalého rožmberského panství. Těch místních jmen se tam v 17. století objevuje hodně: Velhartický, Zvíkovský, Plánický, Strakonický atd... Z této větve myslím pochází pan Petr Rožmberský (historik a archeolog), ten by Vám dal o Rožmberských určitě kvalifikovanější odpověď
Sice to asi moc lidí zajímat nebude, ale přijde mi slušné to tady uzavřít, když jsem tento problém nakousl. BUDKOV mě navedl, že Zelenkové pocházejí z Uhlířských Janovic, ale bez žádného ověření. Včera jsem se konečně dostal ke kupní smlouvě na dvůr (Mayerhof) a zámek (ve smlouvě je opravdu zmíněn Schoss). Podstatné ale je, že smlouva byla podepsána v Martinicích a Uhlířských Janovicích. A majetek nekupoval jen Jakub Zelenka, ale i jeho otec stejného jména (a v matrikách Uhlířských Janovic jsem pak narození Jakuba opravdu našel). Otec byl v Uhlířských Janovicích purkmistr a kupec. Cena 8301 zlatých za pozemky (551 měřic, tj. cca 105 ha) a 5000 zlatých za inventář, celkem tedy 13301 zlatých. Bratru lidová cena. Otec musel být tedy hodně úspěšným kupcem a nebo dokázali slušně šmelit a využít dané doby (když byl syn obročím).
v SOA Praha (farnost Loukov)