Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Koníčky a zálibyNové

Spravují:

Misa,
Claricia



Reklama



Fórum o Actapublica - tam směřujte příspěvky o této aplikaci, dotazy na funkčnost apod.
Fórum o eBadatelna (SOA Praha) - připomínky k této aplikaci směřujte tam
Fórum o archivním katalogu AHMP - diskuse o (ne)fungování badatelského systému AHMP, zpřístupňovaných datech, apod.
Fórum o genetické genealogii - o testech DNA a všem souvisejícím

Rody "stěhovavých" povolání - společný projekt pro mapování mlynářů, kovářů, pivovarníků, ovčáků a dalších povolání, která se za svou prací stěhovala z místa na místo.
Rozcestník genealogických odkazů
Genebáze

Žádosti o čtení záznamů patří spíše na http://genealogie.taby.cz - tady většinou mnoho pochopení nenajdou.

Nechal jsem si tohle propátrat před 4 lety od jednoho genealoga a ten na Zárubu narazil taky:

Tak jsem prošel dačické a volfířovské matriky a přece jen se mi podařilo zjistit nějaké další informace. Ondřej Brtník zemřel až v roce 1768 a podle zápisu v matrice mu v té době bylo 92 let (narozen tedy kolem r. 1676, což odpovídá věku v době sňatku 25 let). Jeho manželka Kateřina zemřela již v roce 1730 jako 48letá (vdávala se tedy jako 18ti letá). Hledal jsem následně v rodné matrice narození nějakého Ondřeje jako syna Václava (v zápise o sňatku t r. 1701 je Ondřej uveden jako syn + Václava Brtníka). V 70. letech jsem našel jedinou osobu, která by se na to hodila a to jistého Ondřeje Zárubu, syna Václava Záruby dokonce přímo z Volfířova a jeho manželky Kateřiny. Hledal jsem dále zápisy o narození jeho sourozenců, zde jsem našel pouze bratra Ezechiela (nar. 1673). Našel jsem však také zápis o narození Mariány Brtníčkové, dcery Václava Brtnička z Volfířova a Kateřiny (jako Brtníček se uvádí i Ondřej v zápise o sňatku z r. 1701). Zápis o sňatku Václava Brníka (Brtníčka) a Kateřina ani Václava Záruby a Kateřiny jsem v matrice nenalezl. S největší pravděpodobností k němu došlo před r. 1662, kdy matrika začíná. Zároveň se domnívám, že se jedná o tutéž osobu. Zajímavé také je, že v r. 1691 a 1693 se vdávaly dcery Václava Záruby, jejichž narození však v matrice není. Možné vysvětlení je dvojí, 1) narodily se před r. 1662, 2) zápisy nebyly do matriky poznamenány. Snažil jsem se najít ještě nějaký stoprocentní důkaz, který by potvrdil hypotézu, že Václav Záruba a Václav Brtník (Brtníček) jsou jedna osoba, ale zde jsem bohužel nebyl úspěšný. V matrice není ani zápis o úmrtní Václava, schází zde také zápis a úmrtí jeho první manželky (před r. 1695, pravděpodobně Kateřiny, v r. 1695 se ženil podruhé jako vdovec) a nenašel jsem ani žádný další zápis. Naprosto ideální je, když se najde např. narození Ezechiela syna Václava Záruby a o 20-30 let později jeho sňatek Ezechiela jako syna Václava Brtníka. U tak neobvykleho křestního jména by to byl definitivní důkaz, ale bohužel.

Úmrtí Ondřeje Brtníka.
Státní oblastní archiv Třeboň, oddací a úmrtní matrika ř.k. fary Volfířov, kniha č. 3, 1733-1789, s. 113, snímek č. 113.
29.4.1768 ve Volfířově pohřben
Andreas Birtnik inqvilinus ex pago Wolffirz (katolík, 92 let).

Úmrtí Kateřiny Brtníkové.
Státní oblastní archiv Třeboň, křestní, oddací a úmrtní matrika ř.k. fary Volfířov, kniha č. 1, 1712-1732, s. 80, snímek č. 131.
9.5.1730 ve Volfířově pohřbena
Catharina uxor Andreae Bertnik inq (katolička, 48 let).

Narození Ondřeje Záruby.
Státní oblastní archiv Třeboň, křestní matrika ř.k. fary Dačice, kniha č. 1, 1662-1702, s. 54, snímek č. 29.
Ondřej Zaruba se narodil ve Volfířově a pokřtěn byl 24.11.1675.
Rodiče: Waczslaw Zaruba, Katerzina.
Kmotři: Lukass, Katerzina Beranka.

Narození Mariány Brtníčkové.
Státní oblastní archiv Třeboň, křestní matrika ř.k. fary Dačice, kniha č. 1, 1662-1702, s. 1, snímek č. 2.
Marjana Brtniczek se narodila ve Volfířově a pokřtěna byla 10.12.1662.
Rodiče: Waczlaw Brtniczek, Katerzyna.
Kmotři: Katerzyna Mlynarzka.

Narození Ezechiela Záruby.
Státní oblastní archiv Třeboň, křestní matrika ř.k. fary Dačice, kniha č. 1, 1662-1702, s. 40, snímek č. 22.
Ezechiel Zaruba se narodil ve Volfířově a pokřtěn byl 29.3.1673.
Rodiče: Waczlaw Zaruba, Katerzina.
Kmotři: Ssimon Žiak, Katerzina Beranowa.

Sňatky dcer Václava Záruba z Volfířově
- Dorota, 12.2.1691 (Dačice, kniha č. 10, snímek č. 53)
- Lída, 10.11.1693 (Dačice, kniha č. 10, snímek č. 57)


Poznámka k Brtníkům z Volfířova
Dříve tu byl tento rod zmíněn, tak nadnesu jednu krkolomnější teorii, kterou jsem vyfantazíroval.
Přišlo mi divné, že ač je Václav Brtník neb Brtníček s manželkou Kateřinou znám matrikám už k roku 1662, dále v nich tento pár nefiguruje (což není nečekané), ale také nefiguruje v lánovém rejstříku. To mi vždycky přijde zvláštní a pídím se po tom, jestli třeba není uveden pod jiným příjmením a jestli třeba nelze toto příjmení nějak vyvodit.
Vypsal jsem si všechny Václavy a postupně je vylučoval, až jsem se provylučoval k jistému Václavu Zárubovi, 1/8-láníkovi, který má taktéž manželku Kateřinu, a který se v matrikách nepotkává s Václavem Brtníkem, ale spíš s ním alternuje. A hleďme, Václav Záruba má dokonce potřebného syna Ondřeje, narozeného v roce 1675, což je zhruba odpovídající očekávání vzhledem k Ondřejově sňatku s Kateřinou Matějkovou (věk u jeho úmrtí mi přijde výrazně nadnesený).
Aby toho nebylo málo, úmrtí Václava Brtníka/Záruby odhaduji na zápis z roku 1699, kde je psán jako Václav Sojka z Volfířova. Vdova Sojková byla jeho manželka od roku 1695.

Velmi by mne zajímalo, jestli k tomu nemají nějaké další poznatky genealogové, kteří se tímto rodem zabývali/zabývají. Třeba něco, čím lze tuto teorii potopit :-)
 
honyk, stoural: Zajímavé, tahle jména jsem tam různě viděl hodněkrát, ale zrovna žádného z těch mých předků se (asi) netýkají. :-)
 
stoural Dějiny nejsou mrtvou historií  Stránky klanu Šemíků
Já mám kolem Osíka k Makovu a Vidlaté Seči Lenochy.
farnost Olešnice (Blansko)
Nehledal jste někdo ve farnosti Olešnice, konkrétně v obcích Rozsíčka a Ústup. Jsem zvědavá na zkušenosti z půlky 18. století. Budu ráda za zprávu.
 
Dobré vědět. Okolí Litomyšle jsem nedávno procházel, zajímám se o příjmení Vytlačil, Štusák, Friedl, Hanuš, Lána, Řehoř, Horský, ale zatím jsem někde u roku 1750.
A co to bylo za příjmí? V Osíku mám Vodehnaly a dál zatím moc nevím, ve třech generacích jsem zatím nenašel svatby (což by mohlo být způsobené i tím, že by brali příjmí po střeše, ale snad budou po okolních farnostech) a ve čtvrté si vzal nějakou Vítovou, ale dál jsem tam zase pro změnu nenašel žádné další Víty. :-)
SAGITARIUS  
Já to měl také v Osíku, ale nejsem si jistý jestli ne ve farnosti Dolní Újezd. (Osík je rozdělený mezi dvě farnosti)
Už jsem si ten zjevnější případ našel: můj pravděpodobný předek Šimon Racek měl v Benátkách s manželkou Annou 7 dětí mezi roky 1662 a 1680, ale nenašel jsem jejich svatbu. Zato jsem našel svatbu Šimona Malého z Horního předměstí Litomyšle a Anny dcery Matěje Racka z Benátek, přičemž v indexu nejsou žádné jejich děti s příjmením Malý.
Jde mi přímo o farnost Litomyšl, mám tam pár vesnic opravdu kolem dokola - Nedošín, Osík, Benátky, Strakov, Němčice - ale pokud se nepletu, ty dva případy byly v Benátkách, tj. na jih.
já také, ale opravdu zcela vyjímečně. Jednalo se o sever městského panství.
SAGITARIUS  
Ano, myslím že jsem tam na nějaké případy narazil.
Nevíte náhodou někdo, jestli na Litomyšlsku částečně fungovalo příjmí po střeše? Zaprvé mi tam mizí příjmení a zadruhé jsem už dvakrát narazil na případ, kdy by tomu tak mohlo být. Bez gruntovnic to ale nemůžu vědět jistě.
 
trojčata pro Chriss
matrika ze Zámrsku - NOZ 1410 farnost Jezbořice strana 51, takže bez odkazu 5.5.1759 Jiří, Václav a Kateřina rodičů Jiřího Polívky a Kateřiny z Barchova
 
chyba by to asi být mohla, ale je bylo by dobré najít všechny Dorotiny sourozence a udělat časovou řadu. Po dětech umřelých hned po porodu další dítě následuje zpravidla po roce, pokud dítě přežije, pak nejčastěji do dvou let. Pokud je tam někde dlouhá mezera, je možné, že se nějaké díte narodilo v jiné farnosti. A ty děti sledovaného páru jdou v jaké posloupnosti?
Už jsem se setkal s tím, že prvorodička zemřela krátce po svatbě při porodu, a muž se stihl znovu oženit - a myslím, že není tak neobvyklé, kdyby si vzal její sestru. (Opačně to bylo myslím dokonce běžné - že si bratr zemřelého vzal vdovu po něm.) Ostatní možná doplní.
Další trojčata pro Chriss, Bezděkov:
http://ebadatelna.soapraha.cz/d/7578/67
 
 
SAGITARIUS  
Trojčata pro Chriss, Hrušovany:
http://actapublica.eu/matriky/brno/prohlizec/4706/?strana=114
(vlevo nahoře)
 
Chyby v matrikách
Václav Hašek si bere 17.1.1751 Magdalenu Zaňkovou. Za tři měsíce (18.4.1751) je v matrice N zápis křtu dítěte rodičů Václava Haška a Doroty. V následujích letech mají tihle spolu dalších 5 dětí. V matrice O širšího okolí jsem žádného Václava Haška a Dorotu nenašel. Ale nedohledal jsem ani narození dříve zmíněné Magdaleny Zaňkové. Zato jsem nalezl Dorotu Zaňkovou. Mám podezření, že zápis v matrice O je chybný a ten Václav Hašek si nevzal Magdalenu Zaňkovou, ale Dorotu Zaňkovou. Občas se zmiňuje, že zápisy v matrikách nemusí být přesné, ale že by někdo spletl jméno nevěsty? Vzhledem k brzkému narození musela být v pokročilém těhotenství. Předčasný porod spíš vylučuju, dítě by patrně nepřežilo a v matrice Z jsem jej nenašel.
 
Zápisy v té matrice mají celkem jednotnou formu (jméno a příjmení), přesto prověřím.