Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Koníčky a zálibyNové

Spravují:

Misa,
Claricia



Reklama



Fórum o Actapublica - tam směřujte příspěvky o této aplikaci, dotazy na funkčnost apod.
Fórum o eBadatelna (SOA Praha) - připomínky k této aplikaci směřujte tam
Fórum o archivním katalogu AHMP - diskuse o (ne)fungování badatelského systému AHMP, zpřístupňovaných datech, apod.
Fórum o genetické genealogii - o testech DNA a všem souvisejícím

Rody "stěhovavých" povolání - společný projekt pro mapování mlynářů, kovářů, pivovarníků, ovčáků a dalších povolání, která se za svou prací stěhovala z místa na místo.
Rozcestník genealogických odkazů
Genebáze

Žádosti o čtení záznamů patří spíše na http://genealogie.taby.cz - tady většinou mnoho pochopení nenajdou.

GeneralHalsey  
Jako v každé matrice je tam uvedeno místo úmrtí i místo pohřbení a to místo, okres a země. Jinak u každé polní nemocnice jsou pochopitelně vojáci různých pluků, spíš ty špitály byly přiděleny brigádám a divizím než plukům. Také je tam v poznámce uvdeno místo odkud to bylo opsáno, tedy číslo matriky a list.
V tom obsahovém rozpisu jakási čísla nemocnic jsou... Nejsou přímo v těch knihách konkrétní místa, kde se ta nemocnice zrovna nacházela? U části je napsáno přímo mobilní nemocnice, u zbytku předpokládám, že šlo vždy o dočasné umístění v zápolí, záleží, kam se hnula fronta. Předpokládal bych (ale třeba je to jinak), že mohly být svázány s určitými jednotkami, tzn. že se třeba pohybovala určitá polní nemocnice s určitým plukem. Teprve z těchto nemocnic, které byly prvním sítem raněných, odcházeli přeživší s výhledem na delší rekonvalescenci do nemocnic v zázemí. Ty už byly ve větších městech v zázemí a lze předpokládat, že zůstávaly na místě po řadu let.
Ovšem takto si to můžu malovat já nebo válečný plánovač, ale v bojových podmínkách je většina teorie k ničemu.

K těm pamětním knihám nebo kronikám pluků - taky bych si rád přečetl, co dělala jednotka během války, ve které byli mí předci. Ovšem pokud sleduji třeba odpovědi na čs. vojenství, tak i to je jen teorie, protože každý pluk měl odloučené jednotky, různé odřady, některé části se různě přeskupovaly, že je všechno možné, zkrátka si nelze představit pluk jako jednolitou skupinu.
Já jsem několik těch deníků, nebo pamětních knih pluků XY, prohlédl, ale samozřejmě k obyčejným vojínům tam nic nebylo. Docela by mě zajímaly hroby padlých, jak legionářů, tak vojáků c.k. armády, různě v Asii i v Evropě, kde padli na frontě. Jak to tam dnes vypadá, ale co jsem tak googlil, tak je to dost mizérie. Resp. nenajdeme hrob strýce, který padl, protože ho hodili někam do hromadného hrobu...
Ty polní nemocnice....z jakých ale území? Hodně mých příbuzných zemřelo v nemocnicích někde v Haliči, v Linci, v Uzbekistánu... Bral bych něco zjistit, ale neumím si představit v tom hledat, jedině s kvalitními indexy.
 
Díky za ten odkaz, zajímavé. Jestli to chápu dobře, dělají k tomu přímo textovou indexaci, proto to asi tak dlouho trvá. Je to chvályhodné, ale zas se asi nedožiju toho, že to zveřejní všechno.
tomasokoun  
Já to pochopil tak, že digitalizovány a zpřístupněny jsou jen matriky zemřelých pěších pluků. Hulánské, dragounské možná i domobranecké či zeměbranecké budou později nebo vůbec nebudou. Za mne by se hodily bojové deníky, třeba 71. pěšího, 2. zeměbraneckého hulánského, 11. dragounského
GeneralHalsey  
No podle toho co píší zde Tak se na tom přepisu pracovalo podle území púvodu mělo by tam být celé ČSR včetně Podkarpatské Rusi. Zřídili k tomu speciální oddělení na velvyslanectví. Taky asi nebyly úplně všechny matriční knihy k dispozici, jestli je pravda jak tam píšou, že si duchovní pluků a nemocnic někdy nechali ty knihy u sebe.
V "Prozatímním jednotném soupisu vojenských matrik uložených ve VÚA v Praze", který jsem si fotil před 8 lety, je uvedeno jmenovitě 2080 vojenských matrik s pořadovými čísly 1 - 2082 (čtyři neobsazena, dvě zdvojena).
Ta čísla odpovídají pořadovým číslům uvedeným zde:

http://www.vuapraha.cz/node/109

Z toho vyplývá, že za těch několik let toho opravdu příliš on-line není...
(myslím jako z Vídně)
Spoustu toho myslím mají zdigitalizovaného mormoni.
Včera jsem tam vlezl - šlo to, teď taky. Že je to líné je fakt. Že se to zobrazuje v okně 15 x 15 cm je házení hrachu na zeď.

Že mají digitalizované všechny vojenské matriky psali už před lety, ale zveřejněn je asi jen zlomek, ne? Poslední dobou jsem to moc nezkoumal.
Ani mne nenapadlo, že by tam bylo něco navíc k těm osobám, spíše mne napadá, zda tam nejsou další zapomenuté osoby, neboť jak už jsem se několikrát zmínil, můj +1916 padlý praděd se zatím neobjevil v žádné z mne známých databazí a nebude ani v žádné z těchto přepsaných matrik - protože ty databáze vycházejí z nich. Je jedině v těch tištěných úředních seznamech ztrát.

Není alespoň známo nějaké pojednání o tom, jaká byla geneze těchto "výpisů" z matrik po státní rozluce, zda byly procházeny všechny původní matriky nebo jen ty, ve kterých bylo hodně Čechoslováků, jaká byla kritéria pro jejich určení ("česky" znějící jméno, místo narození /i tak u těch přepisů často chybí nebo je chybně/ nebo příslušnost k "českému" pluku - z těchto důvodů si dokážu představit značnou chybovost).

Pokud to ti Rakušáci nedigitalizují, existuje alespoň on-line nějaký inv. seznam nebo soupis? A skutečně se některé nedochovaly?
tomasokoun  
počiny typu digitalizované matriky zemřelých mne moc netěší, moji předci, o kterých vím, že byli vojáky v 1. světové totiž všichni přežili, jejich kmenové listy byly skartovány . Ale podle mne musí být i jiné zdroje, ze kterých lze zjistit kde byli za války - plukovní kroniky... To jako když byl voják R-U po válce začleněn do struktur ČS armády , tak se o tom žádný dokument nedochoval? Pak je tu možnost, že ve válce byli prapradědové(některé ale nemám uvedeny v matrikách jako otce pradědů či prababiček) a to už by stačilo zdigitalizovat starší kmenové listy.
 
Mimochodem, jak vám ten armádní server funguje? Já spíš sleduju, jak nefunguje.
 
GeneralHalsey  
No podle toho co píše VHA tak ve Vídni se dochovaly matriky jen asi třetiny z těch nemocnic ze kterých tenhle výpis pochází, takže i pokud to je online, tak toho hodně chybí. Navíc by to měly být komplet záznamy pro občany Československa a nepředpokládám, že by v originálech bylo něco navíc k těm osobám, co jsou v tomhle souboru. Jinak i ty ostatní válečné matriky jsou výpisy učiněné až po válce z původních matrik jednotlivých pluků a obsahují jenom československé občany.
(Mimochodem tam také píší, že jde o poválečné opisy z rakouských originálů - nevíte někdo, zda Vídeň tyto originály nemá někde na síti?)
Teď jsem na teletextu ČT četl, že VHA zveřejnilo on-line nějaký balíček matrik polních nemocnic. Neprověřoval jsem, ale asi na tom něco bude, když to zaznamenala i naše veřejnoprávní televize (asi tam mají dopisovatele).
 
Jelikož v plánu na pololetí to není (a i tak to berou odzadu, tj. od 1869), tak asi ne.
SANOV Střední Čechy 
Dotaz : Připravuje SOA Praha digitalizaci sčítacích operátů 1921 pro Střední Čechy ? Pokud ano, od kdy ? Díky.