Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Koníčky a zálibyNové

Spravují:

Misa,
Claricia



Reklama



Fórum o Actapublica - tam směřujte příspěvky o této aplikaci, dotazy na funkčnost apod.
Fórum o eBadatelna (SOA Praha) - připomínky k této aplikaci směřujte tam
Fórum o archivním katalogu AHMP - diskuse o (ne)fungování badatelského systému AHMP, zpřístupňovaných datech, apod.
Fórum o genetické genealogii - o testech DNA a všem souvisejícím

Rody "stěhovavých" povolání - společný projekt pro mapování mlynářů, kovářů, pivovarníků, ovčáků a dalších povolání, která se za svou prací stěhovala z místa na místo.
Rozcestník genealogických odkazů
Genebáze

Žádosti o čtení záznamů patří spíše na http://genealogie.taby.cz - tady většinou mnoho pochopení nenajdou.

Nevím, ale uvedu doplňující informaci, kterou jsem se shodou okolností nedávno dozvěděl na SPH Olšany: hrobové matriky sice mají, ale pro některé úseky jen z poměrně nedávné doby, jejich předchůdkyně bohužel dnes neexistují (požár, povodeň, ztráta, už nevím, možná nevědí ani oni). Některé matriky jsou ohlodané od myší a část údajů chybí. Například u hrobu, který jsem řešil, sice existuje spis od jeho založení (1850), ten ale obsahuje především řešení správních poplatků, smlouvy, výkresy atd., nic o pohřbených. No a příslušná hrobová matrika se dochovala až od r. 1920, takže jména pohřbených za celých prvních 70 let jsou podle všeho ztracena:(
Nesledujete někdo tento počin digitalizace hrobů?
https://opu.peklo.biz/p/20/06/01/1591018018.png
Jestli se to nějak hýbe, či nikoliv. Mám za to, že v tomto stavu to bylo již před rokem. Bude to jistě trvat roky než bude možné hledat virtuálně všechny hroby, nejen na Olšanech.
Udělal jsem výřez - pouze v tomto rozlišení vidíte zpracované hroby, kde to najde podle jména i obrázek a přesnou lokaci.
 
Podobně to zaznamenal v pamětech příbuzný, narozený 1889 v Rokycanech. Uvádí, že doma slavili jmeniny, nikoliv narozky, ale zároveň pokaždé přáli otci k narozeninám.
Melly Detained by the world.  Expect me when you see me.
(Že já se s tím píšu! :-)
Melly Detained by the world.  Expect me when you see me.
Oficiální název Hromnic jako církevního svátku býval "Očišťování Panny Marie". (Od druhého vatikánského koncilu je to "Uvedení Páně do chrámu", bo na úhlu pohledu záleží.)

Moje babička se narodila v březnu, svátek tedy slaví na Zvěstování. (V občanském kalendáři je tam dnes Marián.) Prababička přišla na svět 17.8., svátek "držela" na zářijové Narození Panny Marie - jakkoli mně by přišlo logičtější Nanebevzetí, což je 15.8. A lednová prateta byla taky Hromnice. :-)
MenthaPiperita  
Očišťování Panny Marie.
2. 2. je svátek nějaké Marie?
mariss Chýnovsko, Nepomucko, Přešticko, ... 
Podle mé babičky *1901 (a vlastně i mé maminky) soudím, že narozeniny se neslavily. Minimálně ve vesnicích na Plzeňsku to tak bylo. Mnohem důležitější ještě v polovině 20. století byly jmeniny, svátek. Pokud bylo např. svátků Marií v kalendáři více, slavil se ten nejbližší po datu narození. Takže já jsem třeba Hromnice :)
Heřmanická jsem viděla, bystřická ne, ale mám je už delší dobu, ta od Zel mi také unikla. Osmistránkovou diskuzi jsem opravdu nepročítala a hlavně s ní nepočítala - to je pomalu jako za půl roku :-) Děkuju vám oběma i za ně - a už tedy mám snad odsud všechna uložená.
MenthaPiperita  
Ta jsem nedávala, vim, ze tu uz proběhla, ale dávala jsem v posledni době ještě dvoje - jedny z Velke Bystřice a jedny z Horních Heřmanic. Snad to nezapadlo.
Připomínám ještě svoje ze 7.5., byla tu docela bujná diskuze. A mezitím byla tuším ještě jedna.
Děkuju za ně. V Dubu se trojčata narodila přesně po sto letech, mám jedna z roku 1741.
MenthaPiperita  
MenthaPiperita  
Trojčata
Cyril, Metoděj a Jenovéfa Kroutilovi, 20. 4. 1863, Velký Týnec. Narodila se bohužel předčasně a nepřežila ani den.
 
Trofozoit E agora? Enterram-se os mortos   e cuidam-se os vivos
Z mojí zkušenosti, sledovala jsem několik rodin v těch operátech. Pokud to v pozdějších polovinách 19. století bylo i s dnem a měsícem, obvykle u dětí, dost často ale jen mužského pohlaví, tak to bylo dobře. (ale ne zcela, někdy jsou přehozený měsíce, nebo omylem dvakrát stejný měsíc/den u dvou dětí atd.). Já to obvykle používám hlavně na to, abych věděla, který den/rok mám narození hledat. Ale u těch z přelomu století živou matriku nemám opsanou, takže tam nevím zatím.

Tam kde byl jenom rok, tak to běhalo +/- 3 roky. A čím později, tím víc si to asi nepamatovali. Asi to nebylo něco co by člověk tehdy bůhvíjak potřeboval vědět.
 
Jo, ale občas to tam je správně. Takže asi nebyli všichni takoví neználkové, pokud jde o to, kdy se narodili. Pokud se tedy bavíme o době cca 1880-1920. Často si třeba lidé psali narození svých dědí do Bible, dvě takové máme, v jedné jsou nejstarší zápisy z roku 1850, ve druhé 1890.
Myslím, že u některých sčítání (1880?) byla povinnost přikládat výpis z rodné matriky pro malé děti. Tyto lístky jsou často u sčítání dochovány.

A s tím mě napadá i otázka, jestli ti lidé třeba slavili své narozeniny, nebo to pro ně byla nezajímavá událost, když své datum narození často ani neznali.
 
V matrikách bývá často dopsáno, že byl vydán křestní list pro svatbu v jiné farnosti. Ale pokud byla ve stejné, žádný se nevydal.
Jak jsem psal, protože byla povinnost psát tam plné datum, které oni ale nevěděli často.
Vím, že se tomu nedá věřit, jen jsem si říkal proč tam psali výmysly... Docela by mě zajímalo jestli měli lidé doma své rodné listy, takové ty, co potřebovali třeba pro vyučení, sňatek, živnost atd. Asi tedy ne, zřejmě až ve 20. století.