Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Koníčky a zálibyNové

Spravují:

Misa,
Claricia



Reklama



Fórum o Actapublica - tam směřujte příspěvky o této aplikaci, dotazy na funkčnost apod.
Fórum o eBadatelna (SOA Praha) - připomínky k této aplikaci směřujte tam
Fórum o archivním katalogu AHMP - diskuse o (ne)fungování badatelského systému AHMP, zpřístupňovaných datech, apod.
Fórum o genetické genealogii - o testech DNA a všem souvisejícím

Rody "stěhovavých" povolání - společný projekt pro mapování mlynářů, kovářů, pivovarníků, ovčáků a dalších povolání, která se za svou prací stěhovala z místa na místo.
Rozcestník genealogických odkazů
Genebáze

Žádosti o čtení záznamů patří spíše na http://genealogie.taby.cz - tady většinou mnoho pochopení nenajdou.

no, tak zrovna tohle je ovšem docela pěkně popsáno třeba v Petrolejových lampách nebo v Neffově pentalogii, kde se děvčata začínají cítit "na ocet" opravdu už kolem dvacítky. Pokud bych se já měl v tom článku vůči něčemu vymezit, pak je to míra alkoholismu venkovské populace, ta byla imho mnohem větší.
duke of york Tvoje noci jsou krásnější než moje dny  exškola
Me se praveze zdalo, ze tam nektere veci nejsou moc pravda. Treba to s tema snatkama, ze pokud se zenska nevdala do cca 18, tak byla divna...
SAGITARIUS  
Taky je mi líto, že tam nemá povolenou diskuzi. Určitě bych se na pár nesrvnalostí také zeptal...
Saltzmann  
Ten termín by mohl nějak souviset se Svatrohavelským posvícením (záleží o jakou dobu se jedná) nebo je to jen náhoda. S podobnou situací (identické zápisy) jsem se setkal, když vznikla nová farnost/kuracie a nový farář/kurát si pak někdy vzal staré matriky a vypsal z nich všechny údaje, které se týkaly jeho nové farnosti/kuracie třeba i sto let dozadu, a tak byly zápisy duplicitně. Záleží tak, o jaká místa se jedná a jestli spolu v minulosti měli co do činění... (obecně vzato jsi podal strašně málo informací na to, aby ses dočkal nějaké kvalifikované rady. :-) A tak můžeme jen spekulovat.
Saltzmann  
Na můj vkus je tam docela dost nesmyslů. Sice bourá některá klišé, ale obratem zavádí jiné.
duke of york Tvoje noci jsou krásnější než moje dny  exškola
 
Tak konečně mám trochu času prolustrovat internet (pro rychlé vyhledání je "úvod" příliš obecné slovo s jiným základním významem), ještě jednou děkuji.

Teď už nebyl problém najít tuto rozsáhlou práci věnovanou pouze tomuto obřadu:
https://theses.cz/id/t04b1d/VLCKOVA_-_disertacni_prace.pdf

O čtyři roky později ji autorka dokonce mírně rozšířenou vydala knižně:
http://www.kosmas.cz/knihy/212168/zehnani-matky.-vyznam-obradu-v-cechach-a-na-morave-v-16.-21.-stoleti/
 
Jiffy Moravia  web
Právěže průběžně. Prostě v jedné farnosti byly svatby, kde byly zapisovány do matriky a ve vedlejší farnosti vedle vlastních zápisů zapisovali duplicitně i tyto svatby také. Až bude více času, zkusím to podrobněji analyzovat.
ELIOMYS Jižní Čechy, střední a jižní Morava  Mapa předků
No ... lepší duplicitně než vůbec, to je jasné :-)
kozulena  
Ještě se vracím k těm duplikátům - je jich u toho sv. Jiljí taky hromada z ostatních pražských kostelů, které asi nebyly filiální, a mají vlastní mnohem detailněji psané matriky. Jedná se ale o rok 1743, tedy po bor..lu který v Praze nadělali Francouzi, a když po více než ročním obsazení Prahy v lednu 1743 z totálně vyžraného a vydrancovaného města museli odtáhnout, kdoví co se tam pak dělo.
kozulena  
A byly v té druhé matrice sňatky zapisovány průběžně nebo dodatečně (hromadně) s nějakým zpožděním? Já jsem díky takové duplicitě našla zcela náhodou dlouho hledaného předka, v matrice u sv. Jiljí v Praze byla mezi regulerními svatebními zápisy krátká noticka že se v chrámu sv. Petra a Pavla v městě Vyšehradském oženil člověk stejného jména (velmi frekventovaného), kde jsem pak našla detailní zápis. Zpoždění mezi poznámkou a zápisem bylo 4 dny, jestli ženich v té době byl farníkem sv. Jiljí není jisté, protože následný křest prvního syna byl zase v jiné farnosti. Ale byl to mlynář, takže putovní osoba.
Příruční slovník jazyka českého má pod heslem úvod jako jednu z definic "obřad, kterým je matka novorozeněte uváděna do kostela."
To jsem netušil, díky. Spíš jsem myslel, že to bude něco s dětmi.
kozulena  
To bylo jakési "očištění" matek po porodu resp. po šestinedělí - byla pověra že matka po porodu nemá vyjít ven aniž by byla v kostele očištěna, jinak propadne ďáblu. A v šestinedlí vlastně ani do kostela nesměla vstoupit, proto byli "levans" - ti co drželi mimino na rukách při křtu místo ní. .... Dnes některé velmi ambiciózní kolegyně vědkyně dokonce jdou znovu do práce po porodu ještě dřív. Nejčastěji ty, které hlásají že telala (jehňata, kůzlata, selata ...) mají být u matek nejmně 6 týdnů aby se "zdravě vyvíjela".
Netušíte, jak nejlépe popsat "úvod", za který se platilo v kostele? Farář vybíral při křestech, úvodech, svatbách... Při jaké příležitosti se ten úvod činil?
 
Jiffy Moravia  web
Tak už jsem na to došel. Při detailnějším průzkumu jsem zjistil, že těch duplicit tam je víc. Že sňatky zapsané v jedné farnosti byly rovněž zapisovány i ve druhé farnosti. Já se jen soustředil na tyto snoubence, proto jsem těm ostatním zápisům nevěnoval pozornost. Proč ale dvě farnosti vedly duplicitně tutéž oddací matriku, to netuším.
 
Jiffy Moravia  web
Těžko říct. V okolí žádné poutní místo není. Napadla mě pouť ke kostelu ke svátku jeho patrona, jenže kostel je Povýšení sv. Kříže a tento svátek je 14. září, zatímco svatba byla 15. října.
stoural Dějiny nejsou mrtvou historií  Stránky klanu Šemíků
Nemohla se ve farnosti C konat pouť, kam se vypravili všichni včetně pana kaplana?
Jiffy Moravia  web
Zápisy v matrikách
Člověku zůstává rozum stát, jakým způsobem se občas zapisovalo do matrik.
Mám ženicha Josefa Jančíka (farnost A), který si bral Kateřinu Krejčí (farnost B).

Svatba zapsána u ženicha ve farnosti A. Oddávající je z farnosti A, svědkové jsou z farnosti A. Všechno je tedy v pořádku.

Akorát že ve farnosti C, odkud nepochází ani ženich, ani nevěsta, ani svědkové či oddávající, je tento duplicitní zápis téže svatby.
Přirozeně mě napadá, že svatba mohla být ve farnosti C, odkud ani jeden z nich sice nepocházel, ale mohli se tam tou dobou zdržovat, vzít se a ve farnosti ženicha tento zápis dopsali (přičemž zapomněli dopsat poznámku, že se jednalo osvatbu v jiné farnosti), nicméně u toho hypoteticky dopsaného zápisu je jako oddávající uveden kaplan z téže farnosti. Takže by to spíš nahrávalo tomu, že svatba skutečně proběhla ve farnosti ženicha.

Případně měly obě farnosti jednoho zapisujícího a ten si prostě popletl zápisky a tutéž svatbu duplicitně do jedné z nich, kde neměla co dělat.
(edit: asi ne, ty písařské ruce jsou rozdílné). Ach jo. :-)
 
zjevně výpadek - tohle je mimochodem užitečná jednoduchoučká stránka, která umí zjistit, jestli je to "u nich" nebo "u vás" - Down for everyone or just me