Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Věda a technika, mládeži

Spravují:

arnost,
snop

Může vás zajímat



Reklama



pojmy a tak naleznete docela dobre vysvetlene a definovane zde (Wikipedia)
Nebo z jineho zdroje zde (Math Thesaurus)

pripadne se zkuste pohrabat v nejvetsi encyklopedii matematiky: http://mathworld.wolfram.com/


Yeti Kapela "Hovada" vydala svůj nový singl   "Aby ses neposrala"
Jako absolvent SŠ, který běžně na projektech dělá s matfyzáky a inženýry, si dovoluji nesouhlasit. Problém vidím jinde, ale to je spíš do klubu Práce.
r0b0t ~ matika šmatika ~  braidd drwg
Já proti vnější míře a Dynkinovo systémům mám vlastně jen to, že jsme kvůli nim nestihli ty zajímavé integrální věty a zároveň se to vůbec nepoužívalo v pravděpodobnosti. Alespoň ne v té základní pro všechny. (S Netukou jsme L. míru konstruovali iirc přes Rieszovu větu o reprezentaci.)
:-D
(Nebo jiná planeta.)
Aha, máš pravdu, ten kalkulus diferenciálních forem se odštíp do výběrovek už dávno. Teď se to znova rozštíplo a druhej semestr je výberovej. Přesunuly se tam třeba znamínkový míry, ale hlavně naprosto klíčový důkazy *existence* L. míry (částečně to, na co nadáváš) nebo vztahu L. a R. integrálu. To je prostě otázka, na koho cílíš, nezavděčíš se všem. Pro teoretika jsou Dynkinovy systémy krásná finta, mezikrok k sigma algebře, užitečnej obecnej pattern, jak něco dokazovat. A dá se vysvětlit skoro celýmu ročníku, ne jen těm nejlepším (když umíte učit xD).

Opět nás to vede k otázce, jestli byl dobrej nápad mít na matfyzu všelijaký finanční a pojistný matematiky a jiný ekonometry. Jetlipak by na to byla vhodnější samostatná fakulta nebo celá škola.
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Rozhodne patri. Na fyziku zcela bez diskuse. Na rozdil od jinych casti sklenene veze se skutecne pouziva.
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Jo, Zahradnik taky SVD v Prirucce nema. Alespon ne explicitne, aparat tam pro to nejspis bude. Zato tam ma lecjakou hovadinu, kterou doceni az doktorandi na teoreticke fyzice.
r0b0t ~ matika šmatika ~  braidd drwg
No tak třeba ten inženýrskej QR rozklad si Malý na výběrovce z Integrálu musel chudák sám dokazovat, protože ho prostě potřeboval. Na Lieovkách by taky přišel vhod při výkladu o Cartanově rozkladu. SVD už asi je čistá inženýřina, ale natolik důležitá, že je imho ostuda, když ji matematik nezná.
Na téma, jestli "inženýrský rozklady" matic patřej na matfyz, jsem ved debatu s Honzou Slovákem*. Podle něj nepatřej :-) Já v tom nemam uplně jasnej názor, ale jelikož jsem strávil 15 let v praxi, tak se přiklánim spíš k tomu, že ano. A podle Libora evidentně taky ano.

*) Btw. poradce/spoluator reformy ("Bílý knihy") VŠ za Topolánkový vlády, kdo ho neznáte.
Ono to vlastně je ve smyslu umožnění specializace, ale nešťastnym způsobem. Rozseknutí dvousemestrálky na jednosemestrálka + výběrovej rozšiřující kurz má totiž neblahý důsledky i na strukturu učiva, kromě celejch oblastí se odštíply i naprosto fundamentální důkazy. Opakuju, na odborný matice. Já tohle vidět v devatenácti a mít rozhled a možnosti jinde, tak taky uteču.

A nechci tvrdit, že kolegové v pedagogický radě jsou blbci a já bych to dělal líp. Ani trochu. Tohle je prostě důsledek toho, jakym způsobem děláme reformu školství v globálu. Výsledek je ten, že jsme odsekli špičku pyramidy, promíchali chytrý s blbejma a celý to posunuli dolu. Místo abychom celou pyramidu i se špičkou posunuli nahoru a dole přistavěli novou řadu *širokejch* základů, kde bychom se každýmu mohli věnovat adekvátně. Už jsme toho zmršili dost a tenhle proces se dál urychluje a naivkové (či idioti) jako ok to ještě podporujou, jak je to super a světlý zítřky.
r0b0t ~ matika šmatika ~  braidd drwg
A co se týče algebry -- tenzory se poprvé pořádně zavedly až ve třeťáku na Úvodu do variet, takže je hádám tak 80 procent studentů nikdy vlastně nevidělo. Nejpoužívanější část lineární algebry na světě, to jest SVD, se vůbec neučila, stejně tak další užitečné rozklady jako QR. Zato jsme měli projektivní klasifikaci kvadrik. Na odborný matice, ty vole... :(
r0b0t ~ matika šmatika ~  braidd drwg
Za mě to bylo stejný, taky jsme to brali trochu pořádnějc jen na Zajíčkovo a Malýho výběrovkách. V dvousemestrální Míře a integrálu na to zbyla asi tak hodina. Zato jsme se ale do alelujá patlali v technickejch pičovinkách alá Dynkinovy systémy a vnější míra, který se použily právě jednou -- na definici Lebesgeuovy míry. (Že je Lebesgeuova míra Haarova míra pro Lieovu grupu R^n bylo obsahem půlky semestru speciálního prosemináře s Netukou.)
(Konkrétně křivkovej a plošnej integrál druhýho druhu pápá za základního kurzu, už je v jen v rozšiřujícím, kterej se otevírá jen jednou za dva roky. Na odborný matice, ty vole.)
Chci říct, že jenom zlomeček dnešních maturantů by odmaturoval před sto lety. Přeto máme špičkové vědce. Nižší stupně vzdělávání se otevírají širšímu publiku, takže špičky oboru se posunují na vyšší stupně vzdělání. Před dvěstě lety byl špičkový stupeň vzdělání na úrovni základní školy. Před sto let na úrovni maturity. Před třiceti lety na úrovni Mgr. Dnes má Bc. každá sekretářka, Mgr. každá zdravotní sestra. Znamená to, že se ta špička někam vypařila? Ne, pokračují dalším vzděláváním ať už Ph. D., nebo nějakým tím MBA apod. Bez ohledu na "tradiční" vezdělávací instituce se vzdělávání za posledních 30 let dramaticky změnilo k lepšímu: nastal v historii nevídaný odklon od vzdělanostní předurčenosti (něco vystuduju, pak to dělám celý život, ideálně v jedné firmě). Dnes je běžné studovat více oborů, pracovat v různých firmách i oborech a hlavně se vzdělávat po celý život (formálně i neformálně). Jakkoliv se stále ozývají stesky po "neschopnosti VŠ dodávat do průmyslu hotové pracovníky", vývoj jde přesně opačným směrem - absolventi se namísto uzavření v kleci specializace dokáží adaptovat na různé, často zdánlivě velmi odlišné, obory. A je to tak správně. Specialistů je potřeba pořád stejně, je to pořád nějaké, téměř neměnné konstantní číslo (relativní vůči šíři oboru). Naopak s příbývajícími obory, lidmi a celkovým poznáním roste potřeba mezioborových lidí a hlavně adaptabilních lidí.

Odchody do zahraničí? Ano, před dvaceti lety takřka žádní studenti do zahraničí neodcházeli. Teď ocházejí. Vinou úpadku škol? Nebo prostě proto, že před dvaceti lety jsme vstoupili do EU, čímž se otevřel prostor bezbariérového přístupu na zahraniční VŠ podpořený zvyšující se úrovní výuky jazyků? A zároveň se otevřel přístup zahraničních studentů a peněz do našich škol. Spolupráce a konkurence může českým VŠ jenom prospět, ovšem výsledek je na nich. Matfyzu nikdo nenařídil jít cestou, kterou se vydal, ať už to reálně znamená či neznamená "snižování kvality". Matfyz se touto cestou vydal sám. Nejsou žádné "školy typu matfyz", které "by se měly". Každá škola funguje tak, jak si sama určí.

Závidím dnešním studentům šíři a hloubku možností, které mají (nejen studijně). A těm za deset let budu závidět ještě víc. Doufám, že jim to zapšklí dědci, ve které se už začíná transformovat moje generace, nebudou moc kurvit. A jestli jo, doufám, že se seberou, půjdou za lepším a nechají si tady ty zapšklé dědky v křídových oblacích prázdných poslucháren filozofovat nad úpadkem úrovně VŠ.
Zrovna předmět, kterej jsem v zimě cvičil, loni nebo předloni opět zkriplili. Byla to nejtěžší zkouška ve druháku.
von_Zeppelin Vyhubit lidstvo  pclib php framework
Ano. Nevím proč to není v klubu Učitelé a školství, který je k podobným hádkám určený, ale byl bych opatrný se silnými názory ohledně toho co se má učit, jak se to má učit, jak a nakolik je potřeba reformovat a jestli všechno je v úpadku nebo ne.

Jsou to složité otázky, je potřeba vypracovat dlouhodobou strategii, prozkoumat různé modely, ideálně udělat nějaké testy a studie a já, možná naivně, doufám, že na ministerstvu školství je nějaký panel odborníků, kteří bez ohledu na střídající se ministry k tomu přistupují vědecky, vidí problematiku v celé šíři atd. atp.
Reakce na | Vlákno  
(Spojení "do hloubky povrchnosti" se mi povedlo :-)
Jak říkám, nemůžu hodnotit dobu od revoluce, ale za posledních cca 15 let nic takového nepozoruju, co se týče jaderky. Jestli na matfyzu blázníte nějak víc samozřejmě nevím, ale divil bych se.
Ano, specializací, rozšiřováním do šířky oborů. Né do hloubky povrchnosti a hlouposti :-)
A tady přece nejde o nějaký vynikání, vzdělávání neni soutěž! Já se bavím o objemu znalostí a schopností, který studentovi nabízíme a částěčně ho nutíme si je osvojit. A ten je prostě od revoluce citelně menší rok za rokem a dál to pokračuje, tečka. A těm nejlepším to už nestačí a ani nepřijdou.
Jenže co chceš dělat? Jak říkáš, znalostí je globálně čím dál víc, všechno jde dopředu čím dál rychleji, a myslím, že už jsme přesáhli míru, kdy se to dá během pár semetrů všechno naučit. Můžeš si vybrat nějakou ultraspecializaci a tu učit do hloubky, ale výsledky imo budou dost pochybné.
A tak jistě, nicméně, tak "daleko" doufám ještě ten matfyz a jiné jaderky nejsou. Teď tu máme kluka ze třeťáku na stáži a je úplně stejně nabušený jako si pamatuju některé své více matematicky zaměřené spolužáky z před 10+ let, takže ten pád do propasti snad nebude tak strašný.
To samozřejmě neni chyba reforem. Ale ty reformy "k masovému" tohle zaostávání dál výrazně prohlubujou, místo abychom doháněli.
No, jedna věc je nemuset se s tím drbat ručně a druhá věc je netušit ani, že podobné postupy existují. Aneb kdo bude vytvářet ty aplikace pro automatizaci výpočtů a simulace atd, ve kterých si budou dotyční noví absolventi spokojeně klikat (a nebudou mít šanci si výsledky sami ověřit nebo dokonce mít nějaký odhad předem, v jakých řádech by to mělo vyjít)?
Sorry, ale já se nabavim o inženýřině a nějakejch ručních počtech. Ročně vyjdou mraky článků a ne všechny z nich jsou jen na boříky do kafemlejnků. Teorie jde obrovskym tempem dopředu, objem znalostí roste. Taková analýza je u nás (prej, ono jsou v tom i osobní věci...) zaseklá v padesátech letech, pardon, před pár lety jí modernizovali na úroveň let sedumdesátejch. A v aplikovanějších oblastech to jistě nebude o moc jiný.
Nevím jak přesně to "snížení kvality" na matfyzu mělo proběhnout, ale pokud nový studijný plán pořád dává možnost vynikajícím vyniknout, a nesemele až tak moc těch nevynikajících, tak kde je problém? Mám kolegu, který jaderku prolézal s odřenýma nejen ušima ale vším co se odřít dá, pak ho něco chytlo kvůli diplomce, zažral se do toho, a teď je v rámci toho daného oboru silně naprůměrný. Někdo prostě potřebuje víc času než se rozjede, a když ho zabiješ třeba ultranáročnou analýzou už v prváku, tak mu nikdy nedáš ani tu možnost.
Dneska jsou i tam venku jiné nároky než před 30, 50, nebo 100 lety, sestimsmiř. Spousta celých nových oborů, k tomu výkonné možnosti automatizace atd. Ain't nobody has time for ruční iterace a počítání haldy retardovaných integrálů kde si několikrát z jedničky musíš postupně vyrobit orloj plný goniometrických funkcí které se pak o 5 kroků dál pokrátí "protože je to krásné".
(Proč si myslíš, že používám zrovna slovní spojení "snížení kvality", ze svý hlavy to nemám.)
Co se ti zas nezdá? Chceš říct, že požadavky na Mgr. v odborný specializaci na MFF teď nejsou menší? Že neznám lidi, který u těch hlasování v AS o snížení kvality byli?
Reakce na | Vlákno  
This is so "ach, ta dnešní mládež" a "jó, to za mých mladých let"...

Nebyla to pravda nikdy, není to pravda ani teď.
Já zase chápu, že to neni nějakej konspirační plán. Došlo ke společenskejm změnám, zájem o vědecký a technický obory (s výjimkou IT) prostě opadl a bylo třeba na to reagovat. Imho by ale bylo logičtější školy typu matfyz teda naopak zmenšit a ne je otevírat de facto inženýrum, techniky otevírat lidem, co by dřív dobře zvládli tak nástavbu po SŠ etc. etc. etc.
(Btw. i když částečnej rozvrat a citelný snížení kvality nazveme "přechod na masový model" nebo třeba "reforma školství", tak to pořád je částečnej rozvrat a citelný snížení kvality.)
Ale zas ty rusové a ukrajinci, co je nahradili, jsou často fakt dobrý.
Ono svým způsobem k diverzifikaci došlo, akorát ta elitní část není u nás, ti nejlepší dneska jdou rovnou po gymplu do zahraničí ;-) Inu montovna...
snop ale ti co meli prijit  neprisli
Myslim, ze jsme se trochu vzdalili od tematu klubu... ale:

1) Reforma informatiky tak, jak ji planuje MSMT, je spise smerem k Robloxu a jinym podobnym Karlum, coz povazuji za krok spravnym smerem (otazka je pak realizace, ale tohle je myslenka tech, kteri to na MSMT delaji... coz btw jsou uz nasi kamaradi a kamaradi nasich kamaradu, ne nejaci stari urednici)

2) Kvalita VS se nutne meni s promenou z elitniho na masovy model. Bohuzel nedoslo k diverzifikaci VS, kdy by relativne elitni vzdelavani poskytovalo par skol a zbytek byl ta masovka. Ale i masove vzdelavani je prinosem pro sve uzivatele i spolecnost, minimalne v tom, ze ti lide jsou v poslucharnach a ne na uradech prace.

3) HTML je zpraseny znackovaci jazyk nesouci si v sobe selou svou historii od "tohle nikdo nebude potrebovat" pres "musime to udelat tak, aby to na MSIE nefungovalo" po "kdyz to bude moc jednoduche, ztratime praci". Jazyk symbolickych instrukci/adres je oproti tomu cisty a krasny.

4) podcenujete tu mou analogii s Hejneho matikou.