Jak tak sleduju scénu kolem elektrických aut, přemýšlel jsem o tom, jak řešit (třeba někdy v budoucnu) optimální strategii/způsob jízdy na delší cesty, kdy bude nutné využívat rychlodobíjení. Ta problematika má poměrně dost proměnných, ale myslím, že by se to dalo zúžit na dvě funkce, které budeme potřebovat:
- Závislost spotřeby na rychlosti
- Doba nabíjení závislá na nabíjecí křivce (tj. jak rychle se dobíjí baterie při nějakém stavu nabití) plus nějaká časová konstanta (režie příjezdu a obsluhy nabíječky)
Platí, že baterie se nabíjejí nejdříve rychleji a jak se blížíme k úplnému nabití, rychlost nabíjení dost klesá, nicméně ta křivka nemusí být přímou úměrou, můžou tam být schody, prostě dle konkrétního auta (hraje tam roli i teplota, ale to bych pro začátek zanedbal, byť pro celkový výpočet bude určitě hrát roli a měla by být v nějaké další iteraci vstupní proměnnou, protože ovlivňuje i spotřebu).
Zároveň bych v první iteraci předpokládal přítomnost rychlonabíjecích stanic „kdekoliv“, byť to samozřejmě není zatím realistické.
Vstupem by pro začátek bylo
- vzdálenost, na kterou by se mělo cestovat
- kapacita baterie vozidla
- funkce spotřeby (1)
- funkce nabíjení (2) (budeme předpokládat plně nabité vozidlo na začátku)
Výstupem by pak bylo:
- Rychlost vozidla, kterou by mělo cestovat
- Stavy baterie, při kterých by mělo zajet k nabíječce
- Stavy baterie, při kterých by mělo odjet od nabíječky (pozn. nabíjení po cestě může být 0 .. n a nemusejí být všechna se stejnými parametry)
Přičemž samozřejmě platí, že cílem výpočtu je získat nejkratší dobu cesty.
Jak byste k tomu přistoupili? Lineární programování (o tom jenom vím, že existuje, sám jsem to nikdy nepoužíval).