Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Počítače a InternetSoftware

Spravují:

arnost,
Šnek



Reklama




Šnek tu vůbec  není
Co je "překopání celé struktury"? Já podobné věci řeším nějakým << \VerseOne \VerseOneAlt >> (nebo jak se to v současné verzi zapisuje, vždycky se musím znovu kouknout, páč se to nejméně pětkrát měnilo), kde to druhé sestává ze spousty neviditelných pomlk a na konci pár slov.
dotaz
Mám skladbu standardně otextovanou pomocí

\new Staff
\new Voice = "Sopran" { \global \prvni }
\new Lyrics \lyricsto "Sopran" { \VerseOne }

Je dost dlouhá a úplně na konci se pod posledními dvěma takty objeví ještě alternativní zakončení sloky, které by mělo být zalomené pod originálním textem.
Nevíte, jestli to nejde nějak jednoduše vyřešit bez překopání celé struktury?
A ještě tu jen pro pořádek uvedu řešení staršího problému z minulé stránky (šlo o dočasné vypuštění hlasů, které delší dobu nehrají, ze systému): jmenuje se to frenched score, příkaz \RemoveEmptyStaves odstraní všechny prázdé řádky krom (v některých případech bohužel) prázdých řádků v prvním systému.

\layout {
\context {
\Staff \RemoveEmptyStaves
}
}

http://lilypond.org/doc/v2.18/Documentation/notation/modifying-single-staves#hiding-staves
arnost snad nechci tak   moks
No ty navody pro Sibelius taky nevypadaji moc uzivatelsky privetive.
Aha, nakonec jsem našel (velice čerstvý) článek, který se tím problémem zabývá, a zřejme se na řešení pracuje:
http://lilypondblog.org/2014/06/polymetrics-in-sibelius-vs-lilypond/
(hledejte v druhé půlce část o Alternating time signatures).

Trochu mě ta absence udělátka ale překvapila, nejde o nic exotického, viz např. hemioly v renesanční hudbě...
vida, o fóru netušil jsem - sázím sice ve Finale (proti LilyPondu a podobným posou netrpím a na Finale nadávám často a šťavnatě, ale dělám i dost soudobé hudby a obecně si s tím hodně hraju, takže WYSIWYG je pro mě nezbytností...), ale kdybyste někdo potřeboval konzultovat nějaký notační problém jako takový, ne jeho řešení v programu, jsem k dispozici...
Šnek tu vůbec  není
Crs: V tomhle případě by možná stálo za to přímo napsat autorům, nebo to přinejmenším nadhodit na nějakém živém mezinárodním fóru.
Ano, pravděpodobně jde o funkční řešení, našel jsem podobný templát ( http://lilypond.1069038.n5.nabble.com/Mixed-Time-Signatures-Non-regular-alternantion-between-5-8-and-8-8-td18617.html ):

\version "2.13.29"

#(define ((custom-time-signature one two three four five six) grob)
(grob-interpret-markup grob
(markup #:override '(baseline-skip . 0) #:number
(#:line ((#:column (one two))
(#:column (three four))
(#:column (five six)))))))

alternatingTS = \relative c' {
\override Score.TimeSignature #'stencil =
#(custom-time-signature "3" "4" "5" "8" "2" "4")
\time 3/4 c8 c c c c c |
\override Score.TimeSignature #'stencil = ##f
\time 5/8 c8 c c c c |
\time 2/4 c8 c c c |
\time 5/8 c8 c c c c |
\time 3/4 c8 c c c c c |
}

\score { \alternatingTS }


Přiznám se ale, že mi to řešení přijde natolik krkolomné, že svůj střídavý takt 6/4 3/2 nechám asi zatím sjednocený na nesprávnou hodnotu 3/2 a počkám si, jestli to nějaká budoucí verze lilypondu nevyřeší elegantněji...
Díky! Již jsem ale příliš znaven, kouknu na to zítra.
Šnek tu vůbec  není
Aha, tak řešil jsem to tady, a tady mi pak JakubNeubauer radil, jak na to. Ovšem musel bych hledat v těch tehdy sázených notách, zda se mi to podařilo, a jak jsem to přesně udělal.
Šnek tu vůbec  není
Jo, přesně tohle jsem řešil někde níže, a už si nepamatuji, jak to skončilo.
střídavý takt
Nevíte prosím někdo, jak vysázet na začátku skladby značku pro střídavé metrum, konkrétně toto?

Zatím jsem akorát zjistil, že NEJDE o "compound time signature"... (Používám momentálně verzi 2.16.2-1.)

Stejně mi to nedalo a nakonec jsem přece jen našel stránku, kde se ten problém řešil; pro pořádek uvádím odkaz, kdyby se to někomu v budoucnu hodilo (sám ještě nevím, zda něco z toho bude fungovat):
http://lilypond.1069038.n5.nabble.com/Adding-a-staff-in-the-middle-of-a-piece-td38358.html
Díky, ale nehledej se s tím nějak moc intenzivně, to špinavé řešení se slepením mě taky napadlo a přinejhorším ho použiju... Spíše je zajímavé, že se to nevyskytuje v manuálech a diskuzích na čelných místech, muselo to řešit už hodně uživatelů...
Šnek tu vůbec  není
Tak jsem našel jednu skladbu, co jsem zapisoval už asi před deseti lety, a tehdy jsem to (z lenosti hledat v manuálu a zkoušet) vyřešil tím, že jsem to vysázel na dvě půlky a ty pak slepil jako dva obrázky v PS.

Zkusím prohrabat ještě novější věci. (Záleží na tom, zda jsem to někdy dělal ve chvíli, kdy jsem měl čas se hrabat v manuálu a hrát si s tím; když něco dělám na poslední chvíli, tak občas udělám i nějaké takové špinavé řešení, jen abych byl včas hotov.)

Šnek tu vůbec  není
To jsem jednou řešil. Zkusím dohledat, jak jsem to nakonec udělal.
Dotaz
Mám skladbu s hlasy A, B, C, D. V první půlce znějí jen hlasy A, D, v druhé půlce pak komplet A, B, C, D. Z důvodu úspory místa a estetiky bych samozřejmě chtěl, aby byla první půlka vysázená jen jako dvojhlas a hlasy B, C se "vklínily" až v druhé půlce. Myslel jsem si, že to má nějaké jednoduché řešení a že už jsem to v manuálu určitě viděl, ale teď to nějak nemůžu nikde najít. Nevíte jak na to?
Šnek tu vůbec  není
Díky. Vyzkouším, uvidím.
jakubneubauer  
jo, to jsem zkousel ve verzi 2.14.2
jakubneubauer  
Nejsem si jistý, jestli tohle je to co potřebujete, ale tyhle přikládky by mohly sloužit alespoň jako tip pri další hledání.

% Priklad 1
\relative c' {
c d e f
% Umozni vnutit cas, na kterem se prave nachazime v ramci taktu.
\set Score.measurePosition = #(ly:make-moment 2 4)
c d e f g a b c
}


% Priklad 2 - prekopani taktove znacky

#(define ((compound-time one two num) grob)
(grob-interpret-markup grob
(markup #:override '(baseline-skip . 0) #:number
(#:line (
(#:column (one num))
#:vcenter "+"
(#:column (two num)))))))

\relative c'' {
\override Staff.TimeSignature #'stencil = #(compound-time "2" "3" "2")
% Vypne automaticke sazeni taktovych car, budeme delat rucne.
\set Score.automaticBars = ##f
\time 5/8
c2 d \bar "|" e f g \bar "|" g f \bar "|" e d c
\bar "|."
}