Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Počítače a InternetSoftware

Spravují:

arnost,
Šnek



Reklama




Šnek tu vůbec  není
Díky. Vyzkouším, uvidím.
jakubneubauer  
jo, to jsem zkousel ve verzi 2.14.2
jakubneubauer  
Nejsem si jistý, jestli tohle je to co potřebujete, ale tyhle přikládky by mohly sloužit alespoň jako tip pri další hledání.

% Priklad 1
\relative c' {
c d e f
% Umozni vnutit cas, na kterem se prave nachazime v ramci taktu.
\set Score.measurePosition = #(ly:make-moment 2 4)
c d e f g a b c
}


% Priklad 2 - prekopani taktove znacky

#(define ((compound-time one two num) grob)
(grob-interpret-markup grob
(markup #:override '(baseline-skip . 0) #:number
(#:line (
(#:column (one num))
#:vcenter "+"
(#:column (two num)))))))

\relative c'' {
\override Staff.TimeSignature #'stencil = #(compound-time "2" "3" "2")
% Vypne automaticke sazeni taktovych car, budeme delat rucne.
\set Score.automaticBars = ##f
\time 5/8
c2 d \bar "|" e f g \bar "|" g f \bar "|" e d c
\bar "|."
}
Šnek tu vůbec  není
Tak mám další problém... zdá se mi to, nebo LilyPond vůbec nepočítá s udáním nepravidelného taktu? Například, když se ve skladbě střídají dvoudobé a třídobé takty, dá se napsat hned za sebe 2/2 3/2, ovšem v LilyPondu očividně nikoliv (tím druhým se přemaže to první, a když mezi to dám neviditelnou pauzu, tak se mi před to udělá taktová čára, které se neumím zbavit, a navíc je mezi tím mezera, která tam být nemá). Rovněž nedokážu najít, jak napsat 2+2+2/2 (tedy alla breve takt ve skupinách po třech).

Netušíte někdo?

Dík. Jako začátečníka mě tam fascinuje i to zkrocení dynamických znamének.
Šnek tu vůbec  není
Malá ukázka pro zvědavce by nebyla k nakouknutí?
Šnek tu vůbec  není
(A funguje to.)
Šnek tu vůbec  není
Takže... to linkované řešení jsem tak nějak nepochopil, ale pomocí něho se mi podařilo dohledat tuto stránku, kde je ke stažení soubor merge-rests.ily — tož jsem jej stáhl a inkludoval, a mám nyní k dispozici příkaz \mergeRestsOn, který zapíšu do kontextu Staff.
Šnek tu vůbec  není
(Snažím se právě vysázet jeden mohutný jedenáctihlas od Whitacra.)
Budeš-li úspěšný, dej vědět, raději se do toho nechci nořit...
Šnek tu vůbec  není
Ó, díky... (vyzkouším a uvidím).
Aha, tak zjevně se to řešilo ještě před rokem:
http://comments.gmane.org/gmane.comp.gnu.lilypond.general/61593
A snad to má i řešení:
http://lsr.dsi.unimi.it/LSR/Search?q=rests
Šnek tu vůbec  není
No, připadá mi to (ta společná pomlka pro dva hlasy) jako velmi častý notační úzus, tak by mě udivilo, kdyby na to fakt nebyla nějaká již vyzkoušená metoda.
Bohužel také nevím. Ale tipnul bych si, že pokud sázíš hlasy pomocí \new Voice, tak to asi ani nepůjde.

Leda snad nějak využít double backslash construct (viz http://lilypond.org/doc/v2.12/Documentation/user/lilypond/Multiple-voices#Multiple-voices ), který by se před pomlkou uzavřel, a pak zase začal znovu?

Šnek tu vůbec  není
Dotaz zase po čase...
Nevíte někdo, jak v zápisu pěveckého sboru, kde jsou dva hlasy v jedné osnově (nožičky nahoru a nožičky dolů) udělat místo dvou pomlk jen jednu, ale neumístěnou ani nahoře, ani dole, nýbrž uprostřed na "jednohlasé" pozici?
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
No, tenhle příklad mi funguje, pěkné (chová se to tedy zas úplně jinak než o několik verzí dozadu). Ovšem mé pokusy vtělit to do té SATB šablony končí zatím neúspěšně.

Problém bude v tom, že s Lilypondem jsem začínal kdysi dávno, a jak se postupně s každou novou verzí výrazně měnila syntaxe i sémantika, měnil jsem své šablony tu automatickými aktualizátory (které fungují beztak dost vachrlatě), tu ručně, aby to nějak fungovalo. A když pak přestala jednoho dne fungovat melismata tak, jak dosud fungovala, vypadá to, že není možno při dané struktuře souboru vestavět tam ta nová. (Například tam vůbec nepoužívám "Voice", nýbrž jen "Staff", a vřadit do toho "Voice" mi končí naprostým rozpadem všeho, a asociovat slova ke "Staff" očividně nejde.)

jakubneubauer  
No, prostým zopakováním, třeba takto:
<<
  \new Voice = "lala" \relative c' {
    \time 4/4 f4 e4 g2 \repeat unfold 3 { f2 e2 }
  }

  \context Lyrics { \lyricmode { \set associatedVoice = #"lala"
     la4 la4 di2 __ _1 _1 da2
  }}
>>
Při 11 taktech už bych použil \repeat:
<<
  \new Voice = "lala" \relative c' {
    \time 4/4 f4 e4 g2 \repeat unfold 12 { f2 e2 }
  }

  \context Lyrics { \lyricmode { \set associatedVoice = #"lala"
     la4 la4 di2 __ \repeat unfold 11 { _1 } da2 da2
  }}
>>
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
No jo, ale jak teď udělat to melisma na jedenáct taktů, prosím?
\set associatedVoice zafungovalo: (viz http://goo.gl/f00v8 )
<< \new Voice = "lala" { \time 3/4 f4 g8 f e f e2 }
\context Lyrics { \lyricmode { \set associatedVoice = #"lala"
la4 di2 __ daah2
}}
>>