Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Počítače a InternetSoftware

Spravují:

arnost,
Šnek



Reklama




jakubneubauer  
No, prostým zopakováním, třeba takto:
<<
  \new Voice = "lala" \relative c' {
    \time 4/4 f4 e4 g2 \repeat unfold 3 { f2 e2 }
  }

  \context Lyrics { \lyricmode { \set associatedVoice = #"lala"
     la4 la4 di2 __ _1 _1 da2
  }}
>>
Při 11 taktech už bych použil \repeat:
<<
  \new Voice = "lala" \relative c' {
    \time 4/4 f4 e4 g2 \repeat unfold 12 { f2 e2 }
  }

  \context Lyrics { \lyricmode { \set associatedVoice = #"lala"
     la4 la4 di2 __ \repeat unfold 11 { _1 } da2 da2
  }}
>>
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
No jo, ale jak teď udělat to melisma na jedenáct taktů, prosím?
\set associatedVoice zafungovalo: (viz http://goo.gl/f00v8 )
<< \new Voice = "lala" { \time 3/4 f4 g8 f e f e2 }
\context Lyrics { \lyricmode { \set associatedVoice = #"lala"
la4 di2 __ daah2
}}
>>
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
Teď zrovna nemám možnost to vyzkoušet, ale co si pamatuji, tak už v novějších verzích Lilypondu nefungují, resp. už nemají význam nezalomitelné mezery.
arnost chtěla by více  těla i líce
Co stare dobre vlnky?
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
Crs: Prázdné znaky ta mrcha nežere. Tedy, prohlásí si to pak za nulovou patičku a problém je zpátky.
Pravda, to jsem zapomněl, ještě se to musí dle libosti dobrejkovat.

Co se týče patičky, používám také podobný neelegantní postup - v hlavičce mám totožný Copyright a (tuším) Footer, přičemž jeden se vytiskne na první stránku, druhý na poslední.
Šikovnější by asi bylo vložit průběžné číslování stránek (nezkoušel jsem ještě), případně nějaké prázdné znaky?
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
Takže jo, povedlo se to vybrejkovat.

Ještě jsem si trochu hrál s dolním okrajem, aby to bylo hezčí (nenacpané až dolů), a při tom narazil na estetický problém -- implicitně se tiskne na poslední stránku patička Lilypondu, kterou tam rád nechám, ale když na předchozích není, tak tam nefunguje nastavená mezera mezi patičkou a notami, takže se mi noty cpou do níže patičky.

Vyřešil jsem to tak, že jsem natvrdo vložil do záhlaví souboru jako "copyright" onu patičku Lilypondu, kterou mi to pak šouplo jako patičku na první stránku, ale je to dosti neelegantní -- jednak tím, že bych měl spíše definovat patičku a nevyužívat implicitního chování položek ze záhlaví (což bych uměl), jednak bych rád využil nějaké té lilypondové proměnné, v níž je to "Music engraving by LilyPond 2.12.3—www.lilypond.org" uloženo, a nemít to tam vkopírováno podle hotově vysázených not. Tuhle proměnnou jsem ale nevypátral. Kdybyste někdo náhodou věděli...

Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
Díky. Trochu to pomohlo, ale ještě ne úplně. Přelámalo mi to řádky tak, že na první stránce jsou tři systémy a na druhé místo tří čtyři, takže druhá strana je úplně bez mezer zaplněna. Zkusím to pomocí \break donutit k tomu, aby to udělalo tři a tři stejně rozložené systémy, a pak vím, u kterých proměnných hledat.
Teď jsem našel, že to konkrétně znamená “fit as much as possible onto these pages, then expand to fill any available space on the pages”.
Tak myslím, že k rovnoměrnému rozložení systémů na stránky slouží tento blok, který dávám na konec většiny souborů:

\paper {
between-system-padding = #1
ragged-bottom=##f
ragged-last-bottom=##f
}
Ad rozložení systémů na dvou stránkách: Tenhle problém už jsem řešil a myslím, že i vyřešil, ale nepamatuji si detaily, musím se podívat večer doma.

Ad melismata: S takovým extrémním případem jsem se nesetkal, používal jsem navíc dosud pouze \addlyrics, nikoli \context Lyrics. Ještě si to večer vyzkouším, ale v úspěch moc nedoufám.

Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
(S tím, že jsem to nakonec kvůli přehlednosti rozepsal do čtyř osnov, takže už by to šlo udělat přes \addlyrics. Předtím jsem to měl ale úsporně zapsané do dvou osnov, kdy pak občas hlasy píšu také úsporně -- třeba jen jednu pomlku místo dvou, nebo také společnou sekvenci jen jednou, a ne zdvojeně -- a \addlyrics to pak nezvládá. Proto by mě stejně zajímalo, jak to udělat.)
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
Mimochodem, tam je hned vidět ten problém s melismaty. Jak sdělit Lilypondu, že má k tomu "Ó" udělat melisma na jedenáct taktů?
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
Další dotaz
Mám skladbu SATB na dvou stránkách, na každou stránku vycházejí tři řádky/systémy. Na první stránce se mi řádky rozdělí po stránce (tedy jsou mezi nimi nějaké nafukovací mezery), na druhé stránce nikoliv. Jak to sjednotit, aby stránky vypadaly plusmínus stejně?

Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
Takže nikdo mi s těmi dlouhými melismaty neporadí?
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
Crs: Mám tam samostatný \context Lyrics bez dalších \addlyrics nebo \lyricsto.
Chápu-li to dobře, zadáváš text v režimu \addlyrics?
Právě jsem si vyzkoušel v \lyricmode napsat o __ _ _ ko -- lo, a vyšlo to zcela podle manuálu: o___ ko - lo. Tak nevím...
Šnek ... sometimes, you should simply   ACT
Arnošt: Ach, děkuji. Myslím melisma.

Ale podle manuálu mi to nefunguje. To dvojpodtržítko ani jednotlivá podtržítka mi nenapíší nic, a \melisma nemám kam přidat, protože tam nemám ani nemohu (resp. nevím jak) napsat \lyricsto, anžto je to více různě nepravidelných hlasů, k nimž ovšem z důvodu úspory místa patří jen dva texty (a zpěvák si ke svému hlasu přiřadí vždy ten, který rytmicky souhlasí).

arnost chtěla by více  těla i líce
myslis melisma?