Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Počítače a InternetSoftware

Spravují:

arnost,
Šnek



Reklama




Trošku ztenčit, ale hlavně také trošku zvednout, a trošku více oddělit od slabiky. (Ale také to neřeším, potkávaje melismata stejně zřídka.)
arnost chtěla by více  těla i líce

mozna by tomu neskodilo caru trochu ztencit, ale jinak tlouska je stejna jako u spojovniku. ale vetsinou potkam melisma jednou za rok, takze na ne take nemam nazor

Aha. Ale když jsi to už nakousl... Moc se mi nelíbí, jak to sází melismata, připadá mi ta čára taková hodně humpolácká, ale potkávám melismata příliš málo na to, abych měl vyhraněný názor. Co říkáš Ty jako sazeč?
arnost chtěla by více  těla i líce
jasne a ja to prvni vyloucil a obratne jsem jedno pridal
(Myslel jsem, že se Crs ptá, zda sázet "sta -- bat", nebo "sta-- bat".)
arnost chtěla by více  těla i líce
sazel bych jako: sta -- bat, pokud se nejedna o melisma, pak asi jako sta __ bat
Rozhodně bych dělil s mezerami symetrickými. Ale teorii k tomu žádnou nemám.
Dotaz spíše typografický: Jak správně dělit slova textu skladby? Sta- bat, nebo sta - bat? V manuálu k LilyPondu se vyskytují v určitých místech obě varianty, ale vysvětlení jsem nenašel. Nezáleží třeba i na jazyku?
(Navíc tedy, když by člověk rád čísloval i ty nepravidelné takty.)
Jo, tak stejně mi to funguje ve 2.12. Zkus si schválně vysázet celou skladbu s nepravidelným taktem, budeš ryčet blahem.
Nový pokus: Ve 4/4 taktu vznikl jeden dlouhý "takt" o obsahu cca 13 dob, pak se vrátila taktová čára a počítání taktů pokračovalo standardně, a to číslem o 1 vyšším. Pouze kontrola taktových čar od tohoto místa (dle logu) protestovala, když jsem použil explicitní značení | taktových čar (což už delší dobu nepoužívám, proto jsem si toho v předchozím pokusu nevšiml).
Co znamená "přesně jak má"?
Tak jsem se podíval, mám verzi 2.7.39 a vyzkoušel jsem pro zajímavost i \cadenzaOn - zdá se, že funguje přesně jak má.
(Jakou verzi používáš, zjistíš, když spustíš ze shellu "lilypond" bez parametrů.)
Návrh do záhlaví:
Notation Reference http://lilypond.org/doc/v2.12/Documentation/user/lilypond/index#index
Lilypond Snippet Repository http://lsr.dsi.unimi.it/
Tak to asi používám nějakou starší verzi, pokud si vzpomínám, tak mi cadenzaOn fungovalo... Něco podobného jsem řešil nedávno s \pageBreak, který evidentně fungoval všem kromě mne. Kde byla příčina netuším, možná by bývalo pomohlo přeinstalování, ale neměl jsem čas se s tím tehdy zabývat.
Arnošt: Hm, tedy se sazbou hudby s nepravidelným taktem se opravdu nepočítá? Dřív to totiž s tou cadenzou fungovalo.
arnost chtěla by více  těla i líce
no s tim nic neudelas, maximalne muzes zkusit zmenit verzi toho souboru (tohle chovani je urcite uz od 2.7.*)
Takže první dotaz do pléna
Mám v současnosti verzi 2.12.3, a nějak mi pije krev chování \cadenzaOn. Dříve (akorát už nevím, která verze to), mám ten dojem, zapnutá cadenza znamenala vypnutí kontroly taktových čar. Nyní mi to řve varování na každé taktové čáře, kterou udělám, a která se náhodou neshoduje s implicitním taktem 4/4. Rovněž to stále píše taktovou míru, tedy musím ji zneviditelnit.

Dá se nějak dosáhnout toho, aby se opravdu takt nepočítal vůbec (a nesnažilo se to ani žádný vypisovat na začátek)?

Jistě, ono to funguje i s varováními a se zneviditelněnou mírou, ale připadá mi to takové... nedokonalé.

Takže zdravím všechny uživatele občas až příliš geniálního programu na sazbu not.