Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Kultura

Spravují:

bard,
snop

Může vás zajímat



Reklama



čas od času se dostávám do hádek o tom jestli něco je nebo není kýč, dobře jak to je dopravdy?

Simiolus Nikdy jsem nebyl šetinedělka v pátém měs 
Strašlivej kýč jsou přebaly desek a plakáty řady metalových kapel, např. Iron Maiden. Tam nejde ani tak o líbivost, jako o ten patos a explicitní naplňování žánrového klišé.
ualnoj mírně zakomplexovaný diskordián 
mám pocit, že ono "substanciální obohacení" nemusí být konstituováno striktně jen na základě třeba historickýho kontextu a porovnáním s ostatními díly (což by samo o sobě pak dovolovalo tvůj důsledek, tedy že díla např. starých mistrů by se jevila kýčem), ale že je estetická kvalita zčásti i inherentní dílu (no, je to asi odvážný tvrzení, ale příčí se mi tak úplně sklouznout k relativizmu, tak to zkouším v hrubým nástřelu obejít takhle...)
jnovak Aldebaraňané necestují v raketách,  nýbrž naopak, rakety v nich...
Samozřejmě jsem mluvil jen o pocitech, které to ve mně vyvolává. Nikoliv o přínosu. Což se nerovná.
snop protoplasma neboli  uršlem
No zalezi, jak definujes kyc. Pokus projdes debatu hodne dozadu, zjistis, ze se zde vicemene pritakalo Kulkovu nazoru, ze kyc se od ne-kyce lisi tim, ze neprinasi cosi vagne definovaneho, lec vtipne nazvaneho "substancialni obohaceni". A kdyz se pripusti toto, je jasne, ze rozdeleni kyc/ne-kyc je zavisle na predchozich znalostech. A dojde se mimo jine k tomu, ze kdyz potkas nejprve dobreho epigona, a pak az originalniho tvurce, tak dila originalniho tvurce mohou byt chapana jako banalni ci kyce. A ze zmenou estetickeho paradigmatu, at uz ve smyslu schopnosti vnimat esteticno, nebo ve smyslu normy vizualni krasy, pozbyvaji (resp. mohou pozbyt) dila predchozi sve esteticke hodnoty a mohou velmi casto sklouznout do banality ci kyce (polovina starych mistru, kdybych je predvedl jako moderni umeni, tedy z nich odstranil nalepku "stare", ktera jim dava zcela jine cteni ci alespon vybizi k pokusu o ne, by se jevila jako banalni kycari).
ualnoj mírně zakomplexovaný diskordián 
aby bylo jasno, mě nevzrušuje, ale chce vzrušit... tak jestli ti připadaj ty nepříjemný pocity a úžas přínosný, co s tebou :)
jnovak Aldebaraňané necestují v raketách,  nýbrž naopak, rakety v nich...
No, tak to nás asi vzrušují dost odlišné věci :-) Nepopírám, že ten obraz je absolutně úchylný, ale pornografický podle bodu dva imho absolutně není. Naopak ve mně vzbuzuje spíš hodně nepříjemné pocity promíchané s (pozitivním) úžasem :-)
ualnoj mírně zakomplexovaný diskordián 
nic hlubšího než snahu vzrušit v Necronomiconu V nevidím, právě
jnovak Aldebaraňané necestují v raketách,  nýbrž naopak, rakety v nich...
Beru zpět Necronomicon V samozřejmě znám (musel jsem si osvěžit pamět). Záleží na tom, co myslíš pornografií - jestli prostě zobrazení pohlavních orgánů, sexuálního aktu, nebo zobrazení téhož, za účelem sexuálně vzrušit. To první ano, to druhé ne.
jnovak Aldebaraňané necestují v raketách,  nýbrž naopak, rakety v nich...
Nevím Necronomicon V neznám. Já ho zas za každou cenu obhajovat nechci a nevylučuju, že se po letech nezačal sám vykrádat. Moje znalost Gigera vychází hlavně z obrazů té velké výstavy, co byla v Praze, tuším, v roce 2005 (a příslušného katalogu) a různého brouzdání po webu. Ve své době to ale kýčař nebyl ani náhodou.
ualnoj mírně zakomplexovaný diskordián 
snaží se mě "stáhnout do sebe", ale já se nedám;-) - je to jako třeba scéna umírání s orchestrálním patetickým doprovodem, brrr, tedy kýč par excellence
Jak na tebe působí třeba Gigerův Necronomicon V? Na mě zhruba jako porno, čili prvoplánovost, nuda a něco subtilnějšího nikde...
jnovak Aldebaraňané necestují v raketách,  nýbrž naopak, rakety v nich...
Tím, že tě "táhne do sebe" v podstatě přiznáváš, že to kýč není. Kýč tuhle schopnost nemá, anebo jen u povrchních lidí (imho), kteří se dojmou nad slzičkou v oku dítěte na ručníku z pouti. Giger tě právě vtáhne do sebe a poodhalí ti hodně ošklivou další vrstvu, která je většině jeho děl společná. Ale témat a souvislostí je v jeho obrazech spousta. Imho typický kýč v tomhle žánru jsou imho třeba plakáty (a trička) metalových kapel (kromě toho jednoho, co dělal Giger ;-))
ualnoj mírně zakomplexovaný diskordián 
s tím životem - no, bylo to nadsazený, mělo to vytvořit kontrast k předtuše suchý debaty, která by asi nikoho moc nebavila

"stárnutím se z uměleckých děl stávají kýče" - nesouhlasím (a nebo nerozumím); jak myslíš, že to je triviální tvrzení?
Gigera nejsem schopnej vnímat jinak než jako kýč, problém mám ale s tím, jak přesně to u něj popsat - u mě je reakce na něj prostě moc "fyziologická", nedokážu od něho získat odstup (tj. mě jakoby táhne do sebe a nutí vnímat jen banálně, bez přidaný hodnoty). Pohybuju se na tenkým ledě, ve výtvarným umění se nějak nevyznám, jen mě překvapuje, že v souvislosti s Gigerem se tak nějak o kýči moc nemluví (mám dojem), byť pro mě představuje skoro čistej příklad, kterej bych ze svých chatrných znalostí vytáhl;-). A hraní si na "dark art" ho moc nespasí.
snop protoplasma neboli  uršlem
A uplne presne co je to ten zivot?
A pro pripad, ze by to byla ironie, tak ke Gigerovi - imho to kyc neni, protoze to ve chvili, kdy s tim prisel, bylo novum posouvajici dal vizualni estetiku (a to, ze starnutim se z umeleckych del stavaji kyce, je trivialni tvrzeni, takze souzeni ze soucasnosti nedava vetsinou smysl).
ualnoj mírně zakomplexovaný diskordián 
Přesně tak, proto raději žít život, než subtilně debatit ;-).
jnovak Aldebaraňané necestují v raketách,  nýbrž naopak, rakety v nich...
Tady je spíš třeba rozlišovat mezi bezcenností, kýčem, pobavit se o definicích těch pojmů, taky o tom, jestli umělecké dílo má smysl samo o sobě nebo je spjato s tvůrcem a tak podobně - prostě spousta vyčerpávajících teoretických debat, které proběhly už jinde a stejně se všichni neshodnou :-)
ualnoj mírně zakomplexovaný diskordián 
Tak tady jsme v ostrý při, mně připadaj jeho díla úplně bezcenný (a myslím, že kýč vzniká i upřímnou tvůrčí touhou, zisk nezisk...), jsou jistě nasycena jeho osobností, ale dílo bych oddělil od umělce; přiznávám, hodil jsem ho sem právě proto, abych odstartoval flejmík;-).
jnovak Aldebaraňané necestují v raketách,  nýbrž naopak, rakety v nich...
Nemyslím si, že by Giger byl kýč. Ty jeho díla jsou imho tak nasycená jeho osobností a opačně, že si nemyslím, že by to dělal pro zisk. Je to prostě magor.
ualnoj mírně zakomplexovaný diskordián 
Giger už byl? Kýč nemusí být vždycky líbivej, někdy se může tvářit jako avantgarda...