No... nemusis ani tak daleko. Mezi Petrohradem a Moskvou jezdi flotila vic, nezli 100 rychlovlaku.
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_Petrohrad%E2%80%93Moskva
Jen aby v tom Vladivostoku nemeli VRT driv nez u nas. I v Africe uz ji maji.
Až půjdeš budeš chtít jet v česku vysokorychlostním vlakem, budou Nehvizdy dávno pražským sídlištěm.
Terminál Nehvizdy má být pro ty, kteří bydlí ve vesnických panelácích naležato kolem Prahy a jiných šmoulovech, odkud je to (např. autem) na nádraží Nehvizdy (protože D0) dostupnější, než nejdřív jet nějak do centra a odtamtud pak vlakmo do Austrálie. Expres Praha - Vladivostok zastaví jak na Wilsonu, tak na zastávce v poli u Nehvizd.
Ten terminal u Nehvizd nechapu, zil jsem v domeni, ze CR prevezme nemecky koncept, kdy ICE dojede az na normalni nadrazi ve meste nizsi rychlosti, co mu koleje dovoli.
Nechapu, co bych delal v Nehvizdech, pokud chci do Prahy, a nejsem si jisty, ze mimoprazsti vyuziji Nehvizdy v takove mire, aby se jejich stavba vyplatila.
Jeste tam taky urcite bude rozhledna, pac na tu taky muzeme dostat dotaci.
(Po Francii takových nádraží stojí...)
Na webu zdopravy píší, že součástí má být i parkoviště pro 3000 aut a autobusové nádraží. Takže už to dává smysl. Bude to taková zastávka v poli vedle nového parkoviště. Možná zbyde i na jeden stojan na kola u Kozovaz.
Napred musej prislusne pozemky ziskat ti spravni lide, aby to pak mohli statu hezky vopentlit a prodat za poradnou cenu. To muze trvat klidne i deset let. Nemuzes je vsechny postrilet najednou, bylo by to podezrely.
ve fotkách tam je mapka ČR ohledně plánovaných tratí, aby se neřeklo. Kdyby bylo nejhůř, tak se to nějak zašumluje a přestaví na překladiště kamionů pro Holding, nebo jiné Tesko.
Jo, postavi se dvacet metru, pak se okolo toho postavi bouda a u vchodu se bude vybirat vstupny a lidi se budou chodit koukat, jak vysokorychlostni trat vypada, to zname...
... jejíž první úsek se má ale začít stavět až za čtyři roky.
Jakej vysokorychlostni terminal, kdyz v CR zadne vysokorychlostni trati nejsou?
pantografy musej byt uzsi... mi vypadlo
No, problemem nejsou jen ruzne napetove soupravy (ostatne moderni soupravy uz to zvladaji beze ztraty kyticky), problemem je trebas i to, ze nemci te na svoje troleje (ano troleje, ne koleje) nepustej, pokud nemas na pantografu uhlikove zberace, ale mas uhlikomedenej hybrid, nebo med. Oni si proste ozkouseli a na naklady spocitali, ze kdyz budou mit vsechny vlaky v nemecku uhlikove zberace, tak jim to troleje bude osoupavat tak pomalu, ze tim dost vyrazne usetri na vymenach. Coz je dulezite nejen z hlediska ceny, ale i z hlediska nepretrzitosti provozu a minimalizace vyluk.
Takze u modernich lokomotiv je spis problem, ze se ti na tu strechu nevejde tolik pantografu, kolik by bylo potreba. Ono totiz kdyz pak nekde prepnes na 3kV stejnosmerny, tak tam tecou takovy proudy, ze to uhlikovym sberacem neseberes a musis chte nechte mit sberac medenej. Pak jeste, ted nevim jestli to byla Italie, Spanelsko, nebo mozna Svycarsko, tam maj zasejc jine tunelove profily a pantografy musej byt, jinak bys pantograf mohl pri vjezdu do tunelu urazit. Takze to uz mas minimalne ctyri pantografy, ktere na te strese masiny potrebujes mit... pak zas mas problem, ze uz se ti na tu strechu ale nevejdou zadny bedny se silovou elektronikou a musis to narvat nekam dovnitr, ale o to mohutnejsi zasejc musis delat chlazeni, coz se ti s trochou stesti mezi ty pantografy uz nekam vecpat povede...
Aerolinky jsou již od roku 2012 zapojené do systému emisních povolenek. Resp. týká se to všech letů začínajících či končících na evropských letištích. Při dnešních cenách povolenek a spotřebě velkých letadel* to vychází na ~7 haléřů za osobokilometr. Nic vážného, co by významně zvýšilo cenu letenek.
To, co nejvíce prodražuje mezinárodní vlaky oproti letadlům nebo busům, je:
- Bariéry pro vstup soukromých dopravců na koleje. Česko je v liberalizaci železnic na evropské špici (bez ironie), ale třeba taková Francie nebo Maďarsko hází soukromníkům neskutečné klacky pod nohy, přes všechny liberalizační balíčky, které EU už 30 let vydává.
- Poznání trati. Řidič busu nebo pilot udělá zkoušky a pak může jezdit/létat prakticky kdekoliv. Strojvůdce potřebuje na každou trať speciální poznání.
- Rozdílné technické parametry národních železnic. Různé napájecí soustavy už jsou technicky vyřešené, ale třeba v Itálii mají specifické fyzické parametry trolejí, které AFAIK znemožňují vytvořit univerzální evropský pantograf => nutnost měnit mašiny na hranicích .Další problém jsou rozdílná zabezpečovací zařízení, což EU řeší univerzálním evropským zabezpečovačem ETCS. Jenže ten je objektem brutálního lobbování ze strany velkých firem, takže nabobtnal do obrovského molochu, s předraženou jak traťovou, tak lokomotivní částí.
Kdyby zelené mozky byly co k čemu, budou lobbovat za zlevnění ETCS, zjednodušení a unifikaci národních železničních předpisů...jenže to ne, oni vidí drahé vlaky a levná letadla, tak na první signální kopou za vyšší zdanění letadel.
* Ač se to nezdá, moderní letadla jsou v přepočtu na osobu velmi úsporná, v průměru kolem 3.5 l/100 oskm.
Hele vubec nevim, ale kolil stojo treba prepra kontejneru pres cr nekladakem, vlakem, letadlem, nakladakem s takovanim, vlakem s manipulaci (jedno prekladiste asi), letsdlo s mezipristanim s takovanim?
A pak tu máme takové ty externality jako životní prostředí.