Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Poznejte krásu svého mateřského jazyka, hovada!

FAQ Ústavu pro jazyk český - zkuste navštívit ještě před některými dotazy :-)
Pravidla českého pravopisu (alespoň ta základní)

Internetová jazyková příručka ÚJČ

V případě nejasností s některými výrazy se moderátor radí se Slovníkem spisovné češtiny pro školu a veřejnost (ACADEMIA 1998, dotisk 2000; 2. doplněné a opravené vydání) - abych to už nemusel příště psát :-)


sheck Buďme realisté, požadujme nemožné! 
Ale tak rouhání není křesťanský vynález. Děvčat, co přišly ke špatnému konci, protože toho chtěly příliš, by se našlo třeba i v řecké mytologii.
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Svatební košile je taky rouhání. Štědrý den jak se to vezme, potrestaná právě za to, k jakým praktikám se uchýlila.
Chukcha nezcestovalý, opovrhující 
Tak to pozor, Erben použil fakt staré a lidové věci. Vyloženě náboženské je jen Záhořovo lože. Naopak Štědrý den, Lilie, Vrba, Polednice, Vodník - to jsou vyloženě pohanské věci.
No, nebo ti.
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
Coelho JE sračka rozbředlá, neboj.
MenthaPiperita
To samý v bledě evangelickým. Tak to Pánbůh nechce.
stare a fishfull of  errors
Třeba k Erbenovi bych výhradu měl - je to katolický, didaktický fatalismus: opovaž se smrtelníče překročiti nějaké nakázání, a špatně to s tebou skončí.

A co teprve Broučci!

neprihlaseny_OC  
Cywe, Coelho? :-O Mně to vždycky přišlo jako strašná sračka; ale halt jsem asi jen strašný barbar, no.
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
Já bych toho radši nechal (nebo přesunul do Školství) a vrátil se k hen té češtině.
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Ale tak jistě, už od 60. let máme místo poezie spíš písňový texty. Máme film. A není pravda, že by na to školství nereagovaló. Maturitní otázku o filmu jsme měli už před 20 lety.

Co bys chtěl dělat na audiu, co se nevejde buď do hudby, nebo literatury (dramatu)? Co by se mělo dělat na internetu? Youtubeři? Ale to je přeci přednes, může se to ojbevit v ČJ jako součást. Leccos z toho je ale brak. Ani ta zastaralá škola nikdy neučila červenou knihovnu, krejcarový detektivky a rodokapsy. Vždycky se bralo něco, co má nějakou úroveň. Komiks? Jasně, nevidím důvod, proč by nemohl být v literatuře Moore. Ale je potřeba vybírat něco na úrovni, s nějakým přesahem.
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
A dobrýho vzniklo samozřejmě spousta, i třeba z mnoha hledisek lepšího. Můžeme jít po věcech, co dostaly po roce 30 nebo 45 nebo 60 Nobelovku. Co z toho má šanci zaujmout mládež? Já mám velice rád Steinbecka - však není problém s Plání Tortilla, s Na Plechárně - to je výborná četba pro mladý, ale nedostal za to tu Nobelovku (a vůbec byla taková kontroverzní). Vůbec to prvoválečná generace - Faulkner, Hemmingway, Firzgerald, Remarque, Mann, Zweig u nás Kafka, Čapek. Skvělý věci, lecos překonalo předchozí generace. Však taky nic nebrání z toho číst. Nám to samozřejmě doporučovali. Ale je potřeba vybírat. Doporučíš Na Plechárně a ne Hrozny Hněvu. A pozdější, já nevim třeba Tennessee Williams - samozřejmě si můžou někde pustit Skleněnej zvěřinec nebo Tramvaj do stanice touha. Nás vzali do divadla na Tracyho tygra. Proč ne. Kdo chce může jít do absurdního dramatu, já si na gymplu četl scénáře Havla. Proč ne? MArqez, Colho, proč ne? Náš češtinář měl hodně rád Coelha, doporučoval ho ke čtení.

Ale nic z toho nedělá z Rytíře Dona Quijota překonanej nesmysl kterej nemá smysl číst. To je naprostej blábol.
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
Na druhý straně si uvědom, že narozdíl od školství před 100 lety není už literatura zdaleka jediným kulturním dědictvm, kterým se tahle estetická a kulturní výchova musí zabývat. Přibyl film, televize, audio, internet a mnohé někdejší role literatury přebírají (nebo už dávno převzaly). S tím se ovšem školství ani za 100 let nedokázalo vypořádat a dál má literaturu za jediný pilíř vzdělání a kultury. Ale to by bylo na velkou samostatnou kapitolu…
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
Tak jasně, že Štrajchpudlici jsou jen žertovná zástupka. Dosaďte si cokoli 150 let starýho.
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Tak jestli jsou pro ně "My děti ze stanice ZOO" nuda, tak asi nemám dalších otázek.

Jenomže ČJ je částečně estetická a kulturní výchova, podobně jako hudebka a výtvarka. A taky se jim nehraje jenom ta odrůda hipo-hopu, která právě letí. Naopak se jim má snažit rozšířit obzory. Stejně tak ve výtvarce se nedělá jen contemporary art.

Já myslím, že jim do čtenářskýho deníku klidně něco moderního 18+ kde si furt píchaj héro a šukaj uznají, pokud to není vyslovenej porno brak, ale má to nějakou úroveň. Ale to jim přece nebudeme aktivně cpát. Bavíme se ještě o dětech? Spousta dětí čte Harryho Pottera a nevadí jim, že v Dětech ze stance bylo mnohem víc sexu a drog a stejně je to dneska už nešokující.

Rozhodně si nemyslím že Zola svůj náboj ztratil. I když znám víc Maupassanta a jsou to prostě silný lidský příběhy. Šokují osudem lidí, ne nějakým sexem nebo krví, kterou se jako první odvážili kázat, to by na dobrou literaturu rozhodně nestačilo a do dneška by rozhodně nepřetrvali.
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
Kontrolní dotaz: Opravdu si myslíš, že po tom Dickensovi, Borovském a Maupassantovi nevzniklo nic lepšího? Že všechno dobré vzniklo v 19. století a dřív? Že za to neexistují lepší náhrady a alternativy mezi tou stále rostoucí záplavou letratura aspoň z posledního půlstoletí? Jak je možné, že tahle sestava povinné/doporučené literatury je posledních sto let skoro stejná? Proč číst Zolu, který byl před sto lety ještě extrémně provokativní a kontroverzní a dnes jsou to už jen trochu nudné histroické romány, které svůj náboj ztratily. Copak nejsou kontroverzní a naturalistické knížky o sto let novější, které by měly stejný náboj i pro současnou mládež? Pro ně jsou už i Děti ze stanice Zoo dost fádní nuda, když předtím mají dávno sjetou Euforii na Netflixu…
(což jsme u toho zmíněného exempla trahunt :-) ... samozřejmě jsem myslel spíš různé vesměs smutné příběhy chudáků, výminkářů, chudých studentů... nebo třeba takový Kašpar Lén, mstitel - to těžko nechá někoho chladným)
Taky si myslím, ono sehnat Štrajchpudlíky... navíc je to nedokončený román - a imho to Arbes trochu přehnal s paralelismy a asi není náhoda, že ten román nedokončil. Ale proč se pořád zabývat romány - kvalitních povídek spousta, taková Nováková a Úlomky žuly, to je čtení - a vůbec to nemusí být čeští autoři.
Někdy si říkám, že by možná důraz mohl být kladený na téma - město, venkov, válka, továrna, rodina atd, a u každého tématu nějak postihnout vývoj. Na základku je to asi moc, ale na gymplu by se to možná sneslo. Co já vím, jsem prd pedagog, ale aspoň trochu jsem získal povědomí, co je tak různě poschovávané za klenoty.
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Jo jasně některé povídky realistů budou v pohodě. Jen pozor na život prostitutek a jejich pasáků nebo různých alkoholiků a syfilitiků.
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Mn by fakt zajímalo, kde dávají povinně číst Štrajchpudlíky, ale podle mě nikde. To sis vymyslel. A vůbec jakejkoli sociální román, bez ohledu na jazyk. To není literatura pro děti a učitelé nejsou pitomci. Pro děti tam Arbesův archaičtější jazyk zdaleka nebude hlavní problém. Nic jim nebude říkat to téma. Ale Arbes jako takovej má velmi čitelný věci. A toho Svatýha Xaveria se dá začít číst už v pubertě.

Pochybuju, že je ještě dneska kdekoliv úplně povinná četba. Možná jen jedna malá věc za rok (rozhodně ne román), ale jinak to vždycky bude možnost výběru z určitých témat.

My jsme na nižším gymplu třeba si museli vybrat něco z takovejch těch holčičích Majerovejch a Pujmanovejch. Četl jsem Předtuchu a nijaký špatný to nebylo, i když bych po tom sám nesáhnul. Ale vesměs jsme měli okruhy dost široký a na vyšším gymplu už úplnou svobodu.
Třeba k Erbenovi bych výhradu měl - je to katolický, didaktický fatalismus: opovaž se smrtelníče překročiti nějaké nakázání, a špatně to s tebou skončí.
A skoro bych ani nesouhlasil s tím, že třeba realistická povídka není pro mladší - děj bývá jednoduchý, popis prostředí jasný, a linie mezi dobrem a zlem načrtnutá tak akorát, aby se o tom dalo diskutovat. Zároveň tam může pozitivní roli sehrát šok faktor - chudoba, bída, zima, smrt. 2. stupeň ZŠ imho bez větších problémů, je to jen věc výběru, a ten výběr vůbec nemusí být podmíněný kánonem... pokud je dneska něco zastaralé, je to obrozenecko-nejedlovský kánon.
MenthaPiperita
To s tou srstí bych prosila tesat a zlatit.
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
"Osnovy nejsou". Stará písnička. Ano, už dvacet nebo kolik let máme jen RVP. A popravdě teprve až jsem si je všechny prošel, tak mi došlo, že problém není ve státním aparátu. Protože naše platný RVP jsou v podstatě skvělý. Strašně otevřený, dávají prostor všem formám výuky, vůbec nejsou rigidní a konkrétních požadavků je tam jen asbolutní minimum. Celý problém je v okamžiku, kdy se z RVP implementujou ŠVP. A to jsou pohříchu u většiny škol jen dokola už 20 let dál opisovaný ty původní osnovy. Protože kdo by se s tim crcal, když už to jednou umíme takhle, žejo.

Jsou skvělý školy, jsou školy otevřený, moderní a progresivní. Ale je jich žalostně málo, šedá masa většiny jede furt to samý, hlavně když se ty starý osnovy do těch nových RVP v pohodě vešly a nebylo potřžeba nic měnit. Tvl, tohle je moje srdcový téma, věnuju se školství aktivně hodně let, mám v tom nějakou historii, ale je to marný marný marný. Na jedný straně se dohadovat s konzervativcema, že Štrajchpudlici a podobný Kříže u potoka a Matějchodové jsou skvělý a je potřeba je číst – a na druhý strajně sledovat, jak se čtenářská gramotnost českých dětí propadá závratným tempem o jednotky procent ročně a propadáme se ve všemožných srovnávacích testech do hlubin rozvojových zemí…
V oblasti četby myslím ve při nejsme, jenom bych ale pořád trval na tom, že ne všecko vyučování má jít po srsti: nikde není dáno, že všechno, co se kdo nějak učí, musí člověka bavit - ale zároveň, byl bych všema pro, kdyby se ta stará literatura učila tak, aby to pro ty děti znamenalo vzrušující objevování neznámého - proto jsem o iks příspěvků níže napsal, že pro dnešního teenagera je románová kronika slovácké vesnice 19. století naprostá sci-fi, a tak se k ní musí přistupovat - ostatně jaká doba 13letému děcku není cizí, kolik věcí mu co říká? Důležité přece je ten zájem vzbudit i tam, kde by sám od sebe nevznikl - no a od toho jsou imho učitelé. (Joj, teď jsem jim ale naložil ;-)
Jestli to lze provést, nevím, ale jako plán mi to přijde funkční: vštípit jim hned od začátku, že jakákoli literatura, zejména ta dobrá, je zároveň univerzálně platná i po staletích od svého vzniku, a zároveň je to cesta do neznáma, kde to neznámo je autor sám i látka/reálie, které zpracovává. Možná se to dá ukázat i na maličkostech.
Vždyť pro porozumění literárnímu textu vždycky musíš uvažovat, kdo-kdy-proč-co-a-jak píše.
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Však taky realisty a naturalisty by neměly číst děti, ale dospívající jinoši a dívky. A je jedno, jestli je to archaický originál Arbesa nebo moderní překlad Maupassanta či Zoly. To není jen jazyk, ta literatura vůbec dětem není určená.

Třeba Kytici od Erbena by děti rozhodně potkat měly. Podle mne je to prostě klenot. Občas tvrdý, chce to komentář o tom, jak Erben velmi tvrdě trestá i drobné prohřešky, ale je to krátké a dobré. Havlíček Borovský - ne jeho novinové články o porevoluční době, to je pro dospělé, ale Král Lávra, Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra - stačí vybrat jedno. Němcová - pokud někomu přijde babička nudná, tak aspoň ty pohádky. Jirásek - ne F.L. Věka ale Staré pověsti české, třeba jen některé vybrané. Jestli je někdo z nábožensky založený rodiny, může sáhnout po Broučcích - ale nám to četla zcela nevěřící babička taky. Podle věku.

Ze zahraničních samozřejmě Dickens - kdo si troufne, třeba Oliver Twist. Tři mušketýři - alespoň kus, je to dlouhý a může být problém s francouzskejma jménama. Pouští a pralesem - to už je 20. století, ale ten Jirásek už vlastně částečně taky.
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
My svým dětem četli denně a dlouho, do šesti sedmi let minimálně. A stejně jedna dcera je čtenářka, druhá vůbec.
Slova nezná, protože je nikdy neslyšelo, obratům nerozumí, protože se nad nimi nikdy nemuselo zamyslet. To se úplně nedá dohnat ve škole. Japok by o předčítání dětem v předškolním věku mohl napsat dobrou studii.
MenthaPiperita
První knížka, kterou si děti samy přečtou, určitě není stará sto let, a dvě stě v žádném případě. Osnovy nejsou, jsou školní vzdělávací plány. Nic jsko povinná literatura tedy formálně neexistuje, nebo jinak, je možné ji definovat rozumně. Nakonec bychom taky mohli dojit k tomu, že učit se česky je celkově na nic, učme se anglicky/rusky/arabsky/čínsky a soft skills.
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
Ale to pak nejsme ve při. Já nerozporuju, že by se tam mělo směřovat. Učitelé ať směrujou žáky na literaturu, kteoru považujou za krásnou a pozoruhodou a doporučují a nabízejí atd. Jen nedává smysl, aby to všechno bylo nadále povinné, protože už současná povinná literatura je objem, který ty děcka už teď prostě odmítají učíst a každá další archaiciká bichle je jen utvrdí v tom, že čtení je na hovno. Proto jen říkám, že hlavní zájem školy by měl být na tom, aby děti hlavně četly cokoli – a pak se s tím dá už nějak pracovat. Jenže my jsme v situaci, že spousta dětí sama od sebe knížku do ruky nevezme a jediné knihy, se kterými jsou konfrotovány a do kterých jsou tlačeny, jsou 100–200 let staré. A když první knížka, kterou si dítě samo přečte, je nějaká prehistorie, plná slov, které nezná, obratů, kterým nerozumí, z prostředí a doby, které jsou mu cizí a o věcech, které mu nic neříkají, tak začne ty knížky leda tak nenávidět.
jj, to jsem nakonec taky našel - a mimochodem jsem zjistil, že (už si to blbě pamatuju, snad nekecám) části nějaké té její, snad druhé, předmluvy nikdy nebyly do češtiny přeložené... hledal jsem to kvůli kanonické citaci do překladu, a ono jaksi nic.
Ale dyť píšu, že se tím nemusí začínat, ale má se k tomu směřovat, a píšu i proč: protože to za to kurva stojí.
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Ja mam Frankensteina z Levnych knih brozovany Wordsworth Classics a je to snad original Mary Shelley, complete and unabridged.
Já rozumím tomu, proč to dělá (rozuměj na úrovni vyšší než 'dělá to kvůli žrádlu') - totiž vydolovat z těch příběhů to, co je právě teď ještě srozumitelné, protože Verne opravdu kolikrát funguje ne jako vypravěč, nýbrž jako didaktik - ale sympatické je mi to velmi málo a snažím se to ignorovat. Ostatně - kdysi jsem potřeboval dohledat něco v originále Frankensteina, a ta nestoudná zahlcenost různými "retold by" a jinými oportunistickými potvorami mi vzala dech, dohledat skutečně originální text bylo skoro nemožné. Ostatně u nás známe velmi dobře, Malý Bobeš vs Pátek.
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
OK, tak jestli jsem já v menšíně a vaše názory většinové, tak hlt mám smůlu a jsme holt v řiti. Protože děcka tímhle ke čtení fakt nedostane nikdo. I kdyby vám Karelmatějčapekchod připadal sebezábavnější.
Asi tak - jestli na něco můžeme u nás narazit, je to právě rané obrození a všechno kolem; ale jakmile se začne formovat realismus, nabírá to grády (ten přerod je imho pěkně vidět na Světlé - já na to nemám formální vzdělání, takže to neumím pojmenovat, ale u ní se imho nějak střetává staré s novým, jako by už ty její romány začaly fungovat jako opravdové realistické romány, ale ještě pořád vrhají takový ten zvláštní, mytologický, didaktický? stín, který je příznačný pro dřívější epochy... Kříž u potoka jsem četl asi před pěti lety, ale ten pocit obracení se zpět a míření vpřed ve mně pořád zůstává, akorát už ho neumím dost přesně pojmenovat. S nástupem realismu ale přichází spanilá jízda, románové kroniky je radost číst, a jakmile se dostaneme k naturalismu a pak k psychologické próze - člověk nestačí zírat. A proto je potřeba si to předem nemaškrtit (šmarjá, přechodníky a dlouhé věty! slova, co neznám!), nýbrž pracovat k tomu, aby si to člověk mohl vychutnat.
neprihlaseny_OC  
Amen. A přepisovat to je ještě horší; jen se podívejte, jak třeba ten pitomec Neff děsivě kurví Vernea :( Já jen doufám, že zrovna tohle mladí fakt nečtou... to už je Reader's Digest menší zlo :(
Protože tou archaickou formou jazyka je psaná naprosto skvělá literatura, o kterou je škoda na základě neznalosti a předsudků přijít. Četls někdy něco od Čapka-Choda? Jaroslava Havlíčka? Klostermanna? (desítek dalších?) Jednak to jsou jazykové ohňostroje, jednak zamáznout to jen kvůli tomu, že je to psané archaickou češtinou... naprostá blbost, takhle umění přece nefunguje.
cokoli, ale musí to být - například u sci-fi - dobře přeložené, jinak jim zkurvíš fixování správných předložkových vazeb, slovosled, stylistiku: špatně překlady tohle všechno kurví na kvadrát, protože ti překladatelé neumějí česky (mj protože nemají česky pořádně načteno), a v tomhle všem (plus idiomatika atdatd) kalkují. Jinak já neříkám, že mají na Arbesovi začínat - ale že všechna četba nemusí - a neměla by - jít po srsti.
Ještě jinak: čím širší záběr, tím líp - klidně ať si pitvají i Babišovy projevy, komentáře na Novinkách a YT: komentováno, do rámce usazeno, ať vidí.
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
S tím já naprosto nesouhlasím, to není žádná 200 let stará dávno mrtvá podoba jazyka. Absolutně ne. S tím si jdi k Puchmajerovi nebo Thámovi.
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
Pohádky jsou na rodičích, wtz.

Akorát nechápu proč přesně by měl každý znát a mít načtený archaickou, 200 let starou a dávno mrtvou podobu jazyka. I skladník ve šroubárně, nebo v tom vidíš nějaký praktičtější smysl?
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Ale nějak by se s tou češtinou seznámit měli. Jestli nezvládnou Arbesa, ať si dají pohádky od Erbena nebo Němcové. Zvlášť ten Erben používá velice lidový jazyk, když pak člověk vidí, jak píše ve svých vědeckých komentářích k těm pohádkám je to o dost archaičtější. Třeba https://cs.wikisource.org/wiki/Pt%C3%A1k_Ohniv%C3%A1k_a_li%C5%A1ka_Ry%C5%A1ka

Popravdě řečeno by se s tím měli seznámit poslechem už v útlém věku, ale to škola dohnat nemůže.


Ale, samozřejmě, nemám nic proti tomu, aby dostávali Harryho Pottera, nebo co teď letí. My jsme si typicky taky mohli vybrat z širokých okruhů (apř. jakékoli sci-fi). Na vyšším gymplu jsme teda už povinnou četbu neměli žádnou.
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
Ale když se postupně dostanou k Arbesovi nebo jinýmu Sartrovi, tak jenom dobře. Ale my jsme v situaci, kdy nečtou vůbec a vy jim chcete cpát Arbese – já jim chci cpát cokoli, hlavně aby vůbec četli.
(Pokud budou děti konfrontovány jenom s texty, kterým rozumí bez dalšího a beze snahy, s nějakým porozuměním textu se rozluč, přečtou si a porozumí tak maximálně manuálu k pračce. Sám níže píšeš o (parafr.) postupném zvyšování náročnosti. Pokud ono postupné zvyšování náročnosti nepovede aspoň k tomu Arbesovi - rádi to mít nemusejí, ale rozumět by tomu měli - pak prostě odstřihneš takovou část textů a literatury, že... trudno pomyslet. Já se číst naučil ještě jako předškolák s otcovou dopomocí na starých vydáních Tarzana z přelomu 30. a 40. let, psaných jazykem, kteý byl už tehdá krutě pasé. A proč asi umím přechodníky - no právě proto.)
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
Možná by byl čtivý, kdyby ho někdo přepsal do současné češtiny. Jedenapůl století starý jazyk se těžce čte i mně, natož nějakým puberťákům. Nevim, jak jsi na tom s vlastníma dětma, současný puboši vnímají jako archaický i dvacet let starý filmy, když jim pustíš Matrix, tak nad tím ohrnou nos, že "to je nějaký starý ne…?" Navíc pokud nejsou zvyklí číst, tak se plně vyčerpají jen tím čtením samotným a pochopením smyslu vět, a ne že by si užili samotný obsah a děj… Copak přechodníky, ale než rozklíčujou věty typu „Zdá se, ba jest jisto, že je v tomto nevšímání sobě českého umění systém.“, přestane je to zajímat úplně. Jestli tohle je pro tebe "výborně čtivý", tak to nechci vidět, co považuješ za těžší čtení…
Lejzy God is REAL unless declared   INTEGER.
Tak zrovna vytahovat vyborne ctivy a leckdy napinavyho Arbesa, to jefaul. Takovej Svatej Xaverius je pro deti velice vhodnej, kliudne ve forme audioknihy s Hartlem. Jestli se u toho nauci par prechodniku, tak je neubude.
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
No, já u svých dětí narážím spíš na to, že se to rozvolňuje tak, že škola na to úplně sere a děti nečtou skoro vůbec. Starší dcera má něco načtenop, protože ji to baví, ale mladší ne a přes všechnu snahu nemáme páky ji k tomu donutit. A já opravdu věřím tomu, že je lepší přečíst hovadiny a tři brakový detektivky a růžový knihovny, než nic, nebo dostat jednu vis maior "hodnotnou" knihu, jejíž rozbor si do čtenářskýho deníku opíšou z internetu a stejně to ani neotevřou… Lepší číst sračky než nic. A když soudím podle dcery, jejích vrstevníků a mladších (tzn. děti 13 let a níž), tak se pomalu začínám obávat že četba knížek se stává poměrně výjimečným koníčkem a spíš ojedinělou dovedností. I podle průzkumů a statistik tak třetina dětí nečte prakticky vůbec a jen malá část čte pravidelně a třeba aspoň jednu knížku za měsíc – a ten trend je dost výrazný, posouvá se to o jednotky procent za rok. Takže základem je, aby děti vůbec četly – cokoli, blogísky, zpravodajství, fanfiction na netu nebo sebeblbější knížky. Protože dnes není kritický problém kvalita četby, ale její existence samotná.
Micana Finish your plokta. 
Rais nebo Světlá nebo Karel Matěj Čapek Chod jsou v podstatě velice zábavní autoři, jenom je potřeba mít je rád a umět to podat (já to zjistila až na vysoké, protože moji češtináři to podat neuměli ani náhodou). Že to většina lidí neví, to je dáno to divnou prezentací a učiteli, kteří je sami nečetli nebo je rádi nemají. Asi bych nenutila děcka číst jejich romány bez dalšího, nicméně odpřednášet jim jednu Raisovu povídku o domácím násilí na seniorech nebo wtf děj Turbiny vůbec není od věci.
A samozřejmě že povinnou četbu je fajn rozvolnit a obměnit, ale zrovna to se myslím docela už děje.
toho se zobcovejma flétničkama :-D. Na čtení se shodneme, wtz - s tou povinnou četbou nevím, já nikdy nelitoval ničeho, co jsem si z ní přečetl (byť třeba po letech), a bral jsem to vždycky jako solidní návod. Ovšem krize kánonu je hotová věc. Potom taky - u překladové literatury bych vyžadoval schválení, už je v oběhu takové množství překalkovaných zmršenin, že to má potenciál ohrozit jazykovou výuku mládeže. U starší literatury hlásím silný pozitovní bias, neboť ji čtu rád, a jsou to i pro mě výlety do jiného světa. S rozumným výkladem a správným navedením zhruba od realismu výš... a je tam majstrštyků, že člověk nestačí zírat, a jestli chce někdo získat (a udržet si) cit pro češtinu, měl by to číst, jinak ztratí půdu pod nohama. (Štrajchpudlíky jsem četl předloni, je to torzo, ale živé - a když si ho dá člověk do souvislosti s Weilovým Harfeníkem a Pflegera-Moravského Z malého světa... no asi takhle: ne-pod-ce-ňo-vat! U Klostermannova Suplenta jsem nestačil zírat... atdatd.) (pro puberťáky těžko říct, viz moje poznámka o sci-fi everywhere, možná by tam bylo lepší místo historiografického pojetí výuky literatury naskočit na tematický, nebo etnografický rámec - obraz města, vesnice, dělnictva, aristokracie, co já vím - ono je to nakonec propojené úplně se vším a v tom je ta potíž: jak to těm nepolíbeným prodat; ale takový Havlíčkův Muž sedmi sester... ale to už jsme zase u úplně jiného druhu ohrožení mládeže.)
pixycz Bódéťti to Kájostálo, žral si  málo Bájo Bágo!
Jakou žilku? Potřebu čtení považuju za absolutní základ a nutnost. Jen teda nesouhlasím s povinnou četbou, škola může něco doporučit, ale ve světové literatuře je už tolik pokladů, že to stejně nejde učíst, natož z toho vybírat něco "povinného". Já bych dal za povinnost přečíst ročně X knih (a poreferovat o nich), ale ať je to klidně Harry Potter nebo Kovy, na nějaký Raise a podobný štrajchpudlíky už serepes.
(jinak abych panu pixymu prasknul žilku definitivně - podle mě ve výuce českého jazyka výrazně chybí šprtání slovíček: oni totiž milí malí rodilí mluvčí málo čtou, a tak mají minimální slovní zásobu... což má na pochopení textu dost podstatný vliv... ale já jsem vůbec takový nedidaktický antipedagogický radikál a herodes, například razím tezi, že celá starší literatura je pro dnešního teenagera sci-fi (a tak by se měla i učit, jako cesta do neznáma: protože na slovácké vesnici poloviny 19. století je všechno jinak))